انتخاباتی-ریاست-جمهوری-بار-دیگر-به-تعویق-نمی-افتد

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور می‌گوید که ۱۳۹۸ سال برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری است و تمام ارگان‌های ملکی و نظامی باید بی‌طرفی شانرا در این پروسه حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور امروز پنج‌شنبه اول حمل ۱۳۹۸ بمناسبت تجلیل از نو روز در مراسم برافراشتن جهنده سخی گفت که از فیصله کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر تعویق تاریخ برگزاری انتخابات آینده حمایت می‌کند اما وی افزود که تعویق دیگر مورد پذیرش نیست.

او گفت: "سال ۱۳۹۸، سال انتخابات ریاست جمهوری است، خواست ما از کمیسیون مستقل انتخابات این بود که به تاریخ معینه انتخابات را برگزار کند اما این‌ها مستقل هستند و فیصله شانرا دیشب اعلان کردند و ما احترام می‌گذاریم، اما دیگر به هیچ صورت تعویق تاریخ مورد قبول ما نیست."

پیش از این هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور گفته بود انتظار حكومت اين بود كه به اساس تقويم اعلان شده‌ قبلی‌، انتخابات به تاريخ ٢٩ سرطان برگزار می‌شد، اما از آن‌جایی‌كه اعلان تقويم انتخابات از صلاحيت‌های كميسيون محترم مستقل انتخابات بوده و به استقلاليت كميسيون همواره احترام داريم.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دیروز چهارشنبه اعلان کرد که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و نیز انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی که قرار بود در ۲۹ماه سرطان دایر گردد.

مطابق قانون اساسی افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری باید در ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ برگزار می‌شد اما این تقویم تا حال دوبار تغییر کرده‌است.

در کنار انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای ولایتی و ولسی جرگه ولایت غزنی نیز به تاریخ ۶ میزان همین سال برگزار خواهد شد.

آژانس خبری فرانس پرس روز چهارشنبه در یک گزارش نوشته است که در حالی انتخابات آینده ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به تعویق افتاد که گمانه‌های وجود دارد که این روند بخاطری به تعویق افتاده تا فضای ایجاد گردد که تلاش‌های امریکا منجر به ختم جنگ ۱۷ ساله در افغانستان شود.

از سوی هم رئیس جمهور غنی می‌گوید که ۱۳۹۸ سال صلح است و مردم صلح پایدار می‌خواهند نه صلحی‌که به گفته وی بوی خون از آن بیاید.

به گفته وی، صلح و انتخابات لازم و ملزوم یکدیگر اند.

در همین حال اسحق رهگذر والی بلخ در مراسم برافراشتن جهنده سخی گفت که امیدوار است که در سال ۱۳۹۸ گفتگو‌های صلح بین‌الافغانی آغاز شود و مصارف جنگ را در پیشرفت کشور هزینه کنند.

 

اسحق رهگذر والی بلخ گفت:"توقع داریم که باب مهم در گفتگو‌های صلح کشوده شود و این زخم کهنه به دست فرزندان این سرزمین تداوی گردد، بدون شک که مصارف این جنگ در توسعه و انکشاف اقتصادی کشور مهم است اما جنگ تحمیلی باعث شده که بخش عظیم از ثروت ملی ما در این راه به مصرف برسد."

والی بلخ افزود که ثبات در افغانستان به معنای ثبات در منطقه و آسیا است، سخنی که رئیس جمهور نیز به آن اشاره کرده و گفت که قاره آسیا دچار حمله قلبی است و وقتی از این حالت بیرون شده می‌تواند که در افغانستان منحیث "قلب آسیا" صلح و ثبات تأمین شود.

انتخاباتی ریاست جمهوری بار دیگر به تعویق نمی افتد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد