انتقاد-از-حضور-کم‌رنگ-زنان-در-عرصه‌های-تصمیم‌گیری

شبکه زنان افغان از حضور کم‌رنگ زنان در عرصه‌های تصمیم گیری پروسه صلح انتقاد کرده و می‌گوید که باید حضور زنان در هیأت مذاکره کننده حکومت با طالبان از چهار به ۹ زن افزایش یابد و دست کم دو معاون شورای عالی مصالحه ملی نیز از میان زنان شایسته تعیین شود.

به گزارش افغان نیوز: روشن مشعل، مسوول بخش دادخواهی شبکه زنان افغان امروز( دوشبنه، 3 سنبله) در نشست خبری گفت که در چند روز گذشته 5 تن به حیث معاونان شورای عالی مصالحه ملی تعیین شده است که در این میان تنها یک زن به عنوان معاون این شورا حضور دارد.

خانم مشعل افزود که شبکه زنان بارها با داکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه دیدار و فهرست 5 زن نخبه کشور را برای معاونیت شورای عالی مصالحه به او سپرده و اکنون تنها یک زنان به حیث معاون این شورا انتخاب شده است. او تاکید کرد که باید زنان مطابق قانون و وعده حکومت که گفته بود تا سال 2020 حضور زنان در حکومت به 30 درصد افزایش می‌یابد، در سطوح تصمیم گیری حکومت و پروسه صلح گماشته شود.

او گفت که انتخاب یک زن به حیث معاون شورای عالی مصالحه نشان می‌دهد که سران حکومت نسبت به حضور وسیع و معنادار زنان در روند صلح و مسائل سرنوشت ساز کشور بی‌توجه اند.

مسوول بخش دادخواهی شبکه زنان گفت که اعضای این شبکه بارها صدای خود را نسب به حضور کم‌رنگ زنان در پروسه صلح بلند کرده؛ اما «متاسفانه صدای آنان از سوی سران حکومت شنیده نشده و اکنون تنها 4 زن در هیأت مذاکره کننده حکومت با طالبان حضور دارد و شهلا فرید به دلایل مرموزی از هیأت مذاکره کننده حذف و بجای آن یک مرد انتخاب شده است».

گل مکی سیاوش، عضو ارشد رهبری شبکه زنان نیز گفت که در هیأت گفتگوکننده گروه طالبان هیچ زنی حضور ندارد که زنان با آنان به مذاکره و روی مسائل مهم و دست آوردهای 18 سال زنان بحث و تبادل نظر نماید. درهیآت طالبان همگی مردان است که تنها از تفکر مردانه دفاع و به میز مذاکره می‌نشنید.

خانم سیاوش افزود که سران حکومت با حضور زنان بازی سیاسی می‌کند و همه روزه حضور زنان از سطوح تصمیم گیری حکومت کاهش می‌یابد و نباید سران حکومت برای ماندن در قدرت و چوکی، زنان را قربانی بازهای سیاسی کنند.

شهلا فرید، استاد دانشگاه در این نشست گفت: «ما نه تنها روی حضور فزیکی زنان نه بلکه روی حضور معنادار زنان در حکومت و سطوح رهبری و تصمیم گیری تاکید داریم و حکومت باید به وعده که گفته بود حضور زنان تا 30 درصد افزایش می‌باد، عمل نماید.»

به باور خانم فرید؛ حکومت به زنان که دارای اهلیت و شایستگی است، فرصت نمی‌دهد بلکه زنانی را گزنیش می‌کند که از حقوق و ارزش‌های زنان دفاع کرده نمی‌توانند.

اعضای شبکه زنان افغان در اخیر با نشر اعلامیه گفت که هنوز به زنان نگاه ابزاری می‌شود و حکومت از حقوق زنان چشم پوشی می‌کند.

در اعلامیه شبکه زنان افغان آمده است که روند صلح افغانستان یکی از مهم ترین پروسه‌های ملی است و حضور زنان در سطوح رهبری و تصمیم گیری، مذاکرات، توافقات صلح، تطبیق و نظارت از توافقات صلح حق اساسی آنان است که باید الزامی پنداشته شود و مشارکت  مشارکت وسیع و معنادار مردم و به ویژه زنان متضمن تامین صلح پایدار، عادلانه و باعزت در افغانستان خواهد بود.

شبکه زنان افغان در حالی از حضور کم‌رنگ زنان در رده‌های تصمیم گیری پروسه صلح انتقاد می‌کند که هنوز روشن نیست که مذاکرات بین‌الافغانی چه زمان آغاز می‌شود. پیش از رییس جمهور غنی وعده سپرده بود که سه روز پس از پایان لویه جرگه مشورتی صلح، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شود؛ اما تا کنون این وعده رییس جمهور عملی نشده است.

انتقاد از حضور کم‌رنگ زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد