انتقاد-خبرنگاران-از-نهاد‌های-حامی-رسانه‌ها

شماری از خبرنگاران افغانستان در یک حرکت اعتراضی و دادخواهانه؛ نهاد‌های حامی خبرنگاران و رسانه‌ها را ملغی اعلام کرده و هشدار دادند که اجازه نمی‌دهند کسی و یا نهادی با سرنوشت آنها معامله کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ این معترضین که اخیرآ حرکت مدنی را تحت نام «حرکت داد خواهی خبرنگاران افغانستان» راه اندازی کرده‌بودند، امروز چهارشنبه(11 جوزا) طی نشستی در کابل اعلام کردند که پس از این نهاد‌های حامی خبرنگاران و رسانه‌ها نزد آنان مشروعیت ندارند.

خبرنگاران معترض، نهاد‌های ملغا اعلام شده از طرف خویش را به سو استفاده از هویت خبرنگاران متهم کرده می‌گویند که طی 20 سال گذشته نهاد‌های حامی رسانه‌ها میلیون‌ها دالر حق و حقوق خبرنگاران را حیف و میل کرده اند.

مبین موحد یکی از خبرنگاران در این نشست گفت: «اسناد افشا شده از سوی انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان نشان می‌دهد که افراد غیر مسلکی به عنوان خبرنگاران زیر تهدید به نهاد‌های بین المللی معرفی شده است.»

وی بیان داشت: « خبرنگاران با تماس‌های مکرر با انجمن خبرنگاران افغانستان خواهان روشن شدن پشت و پهلوی این قضیه شدند اما متاسفانه جواب قانع کننده از سوی این نهاد دریافت نکرده اند.»

آقای موحد گفت: اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که هنوز هم نهاد‌های تحت نام حمایت از خبرنگاران از هویت خبرنگاران سو استفاده می‌کنند. نهاد‌های که در 20 سال گذشته خون این قشر را مکیدند، پول‌های هنگفت از دونر‌های کمک کننده دریافت و حیف و میل کردند.

بربنیاد سازمان گزارش‌گران بدون مرز، از 543 رسانه 231 رسانه نشرات خویش را به دلیل مشکلات مالی متوقف کرده اند که با این وجود 6 هزار و 400 خبرنگار و همکار رسانه‌ای از کار بیکار شده اند.

موحد می‌گوید که اگرپول‌های وارد شده در 20 سال گذشته حیف و میل نمی‌شد و درست مدیریت می‌شد، رسانه‌ها برای ده سال دیگر به گونه‌ای نورمال به فعالیت شان ادامه می‌دادند.

در همین حال، مریم هوتک یکی دیگر از خبرنگاران از نهاد‌های بین المللی و حکومت طالبان خواست که به مشکلات خبرنگاران زن رسیدگی کرده و زمینه‌های کاری را برای خبرنگاران زنان فراهم کنند.

مصطفی شهریار یکی دیگر از خبرنگاران گفت:‌ خبرنگاران از کمیسیون تخطی رسانه‌های افغانستان می‌خواهند که به فعالیت‌اش شروع کنند.

 او افزود: رسانه‌ها و خبرنگاران بازوی توانمند برای حکومت‌ها بوده و در راستای اطلاع رسانی و ایجاد روند شفافیت برای نهادها تلاش می‌کنند. بنابراین، امارت اسلامی طالبان باید در زمینه دسترسی به اطلاعات با خبرنگاران همکاری نماید.

شهریار بیان داشت: روند کاری کمیسیون تخطی رسانه‌ها باعث خواهد شد که خبرنگاران با خاطر آرام به کار شان ادامه داده و ازسوی دیگر سهولت برای نهادهای حکومتی نیز ایجاد خواهد شد. زیرا آنها به راحتی می‌توانند عمل خبرنگار متخطی را از طریق این نهاد تعقیب و پیگیری نمایند.

همچنان در قطعنامه این حرکت داد خواهانه آمده است: خبرنگاران  قبل از اینکه این حرکت را راه اندازی نمایند به همه آدرس‌های بنام حمایت از خبرنگاران مراجعه کرده و از آنها خواسته اند تا در روشنایی قانون و مقررات که خبرنگاران در آن دخیل باشند، مشروعیت شان را از خبرنگاران اخذ کنند ولی این نهاد‌ها هیچ توجهی به خواسته‌های خبرنگاران نکرده اند.

بنابراین، خبرنگاران معترض افغانستان به نهاد‌های بین المللی، خانواده محترم رسانه‌ها و خبرنگاران اعلام می‌دارند که دیگر نهاد‌های حامی خبرنگاران را به رسمیت نشناسند و نزد خبرنگاران مشروعیت ندارند.

این درحالی است که حدود سه ماه قبل جمع کثیری از خبرنگاران حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان را به منظور جلوگیری از سو استفاده نهاد‌های حامی خبرنگاران راه اندازی کردند.

انتقاد خبرنگاران از نهاد‌های حامی رسانه‌ها

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد