انتقال-غیرقانونی-پول-نقد-از-میدان-هوایی-کابل

دفتر سرمفتش ویژه بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه‌ای اعلام کرده که انتقال غیرقانونی پول نقد هنوزهم از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی (کابل) ادامه دارد و مسئولان برای کنترل آن تلاش کافی نکرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز: در این گزارش که شام روز گذشته نشر شد، آمده است؛ مقام‌های دولتی که توسط دفتر رئیس جمهوری تعیین شده و افراد با نفوذ سیاسی در این کشور با استفاده از ترمینال‌های ویژه یا ( VIP) به سادگی پول نقد را به بیرون از کشور انتقال می‌دهند. این افراد از محدودیت‌های گمرکی معاف می‌شوند.

سیگار گفته که مسافران عادی هم اکنون در این میدان هوایی از پنج ایست بازرسی عبور می‌کنند که توسط چهار نهاد مختلف دولت و یک شرکت امنیتی خصوصی اداره می‌شوند، در حالی که اموال مسافران وی آی پی فقط یک بار چک می‌شوند و چمدان‌های کسانی که از درب (VVIP)فرودگاه رد می‌شوند، اصلاً بررسی نمی‌شوند.

سیگار گزارش داد که دولت ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ برای ردیابی شماره سریال‌ پول‌های نقد در فرودگاه حامد کرزی، دستگاه‌های شمارش پول نصب کرد اما مسئولان گمرک این میدان هوایی در حال حاضر از این دستگاه‌ها به ندرت استفاده می‌کنند و داده‌های شماره سریال را ضبط وبه سیستم مالی افغانستان ارسال نمی‌کنند.

سیگار گفته که یک دهه پس از نصب، این دستگاه‌ها هنوزهم غیرفعال اند و به انترنت وصل نیستند و همچنین دستگاه‌های یاد شده در ترمینال‌های وی ای پی فرودگاه حامد کرزی نصب نشده‌اند.

بر اساس قوانین افغانستان، هر مسافر هنگام خروج از کشور تنها حق دارند ۱۰ هزار دلار آمریکایی و به ارزش ۲۰ هزار دلار طلا با خود انتقال دهد اما مقدار بیشتر از آن غیرقانونی بوده و قاچاق شمرده می‌شود.

برای انتقال بیشتر از آن باید اسناد لازم وجود داشته باشد و یا از طریق بانک انتقال یابد.

اما سیگار گفته که مسئولان گمرکی فرودگاه حامد کرزی هنوزهم قادر نیستند که درستی ادعا و اسناد مسافران مبنی بر انتقال پول فراتر از نورم تعیین شده را مورد راستی‌آزمایی قرار دهند.

در این گزارش گفته شده که از زمان فروپاشی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱، قاچاق وجه نقد از طریق بنادر هوایی و زمینی، نگرانی دولت افغانستان، ایالات متحده و جامعه بین‌المللی را در پی داشته است.

در گزارش سیگار آمده که یک مطالعه خدمات تحقیقاتی کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۱ نشان داد که بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار از افغانستان قاچاق شده است.

با این حال سیگار برای مبارزه بیشتر با پولشویی به دولت افغانستان پیشنهاد کرده که ماشین‌های موجود شمارش پول در میدان هوایی حامد کرزی به منظور ثبت سریال نمبر ارزها با انترنت متصل شوند و همچنین این دستگاه‌ها در ترمینال‌های ویژه این فرودگاه نیز به منظور مدیریت بهتر نصب شود.

سیگار در گزارش تازه‌اش گفته با وجود توسعه این میدان، برای جلوگیری از قاچاق پول نیاز به کار بیشتری است.

این گزارش تازه‌ای سیگار پس از آن نشر می‌شود که سه روز پیش؛ گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی نیز در جریان سخنرانی نماز جمعه در کابل مدعی شد که هواپیمای بی‌نام و نشان در میدان هوایی بین‌المللی کابل به منظور قاچاق نشست و برخاست می‌کند.

به گفته وی، امنیت این هواپیماها از سوی نیروهای خاص تامین می‌شود و در هنگام بارگیری از کارمندان امنیتی میدان هوایی کابل خواسته می‌شود تا ساحه را ترک کنند.

اما اداره هوانوردی ملکی کشور با انتشار خبرنامه‌ای این ادعاهای آقای حکمتیار را رد کرده و گفت که هیچ هواپیمای بدون نام و نشان و کال ساین مشخص و بدون اجازه این نهاد مطابق مقررات بین‌المللی نمی‌تواند در میدان هوایی نشست و برخاست داشته باشد.

انتقال غیرقانونی پول نقد از میدان هوایی کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد