صالح-خروج-اسعار-از-مرزها-یک-واقعیت-تلخ-است

معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که خروج اسعار از میدان هوایی کابل شایعه اما از بنادر رسمی و غیر رسمی یک واقعیت تلخ است.

به گزارش افغان نیوز: دفتر سرمفتش ویژه بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه‌ای اعلام کرده که انتقال غیرقانونی پول نقد هنوزهم از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی (کابل) ادامه دارد و مسئولان برای کنترل آن تلاش کافی نکرده‌اند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، امروز سه‌شنبه(۷، دلو) در صفحه فسبوک‌اش نوشته است که گزارش سیگار در ارتباط به فرار اسعار از میدان هوایی کابل بی اساس و جعل است. 

وی همچنان اعتراف نموده که اسعار متاسفانه بصورت سرسام آور از مرز های ضعیف افغانستان بیرون انتقال می‌گردد؛ اما یک بخش زیاد آن از پاکستان اینجا می‌آید و از افغانستان به کشور بیرون انتقال می‌گردد. 

به گفته صالح؛ حدود یک سال است که صرافان با مراجعه مکرر به دولت میخواهند تا بیرون شدن اسعار رسمیت یاید؛ زیرا کنترل آن به هر صورت در توان دولت نیست. 
اما از آنجایی‌که دولت افغانستان قانون ضد پول شویی را تصویب کرده، به این خواست صرافان پاسخ منفی داده شده است. هرچند قانون ضد پول شویی مزایای زیاد دارد اما این امر باعث شده که دولت کمترین اشراف بر مارکیت موازی و سیاه داشته باشد. مارکیت موازی یعنی غیر رسمی که اکنون برای آن مقرره نداریم در بعضی ساحات و موارد بزرگتر از مارکیت رسمی است. 
آقای صالح گفت: کشور های دیگر برای مدتی به بازار غیر رسمی و سیاه فرصت میدهند که خود را به یک باره گی سفید سازند و پس از آن دست به کار سیاه و غیر رسمی نزنند. این یک طرح است و میتواند که زیر غور قرار گیرد؛ اما به اصطلاح فرنگی ها فیل داخل خانه را نادیده گرفتن راه حل نیست. 
معاون اول می‌گوید: از اینکه به اساس میثاق امنیتی و جلسات شش و نیم، موضوع فساد در میدان هوایی را زیر نظر داریم؛ من با جرات و صلاحیت خروج اسعار را از میدان رد نموده و شایعه‌ای بیش نمی‌دانم. 

آقای صالح در عین حال خروج اسعار از بنادر رسمی و غیر رسمی را یک واقعیت تلخ دانسته و گفته است که آن‌را تا اکنون کنترل کرده نتوانستیم.

این درحالی است که چهار روز قبل، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی نیز در جریان سخنرانی نماز جمعه در کابل مدعی شد که هواپیمای بی‌نام و نشان در میدان هوایی بین‌المللی کابل به منظور قاچاق نشست و برخاست می‌کند.

به گفته وی، امنیت این هواپیماها از سوی نیروهای خاص تامین می‌شود و در هنگام بارگیری از کارمندان امنیتی میدان هوایی کابل خواسته می‌شود تا ساحه را ترک کنند.

اما اداره هوانوردی ملکی کشور با انتشار خبرنامه‌ای این ادعاهای آقای حکمتیار را رد کرده و گفت که هیچ هواپیمای بدون نام و نشان و کال ساین مشخص و بدون اجازه این نهاد مطابق مقررات بین‌المللی نمی‌تواند در میدان هوایی نشست و برخاست داشته باشد.

صالح: خروج اسعار از مرزها یک واقعیت تلخ است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد