انحصار-مواد-نفتی-از-سوی-حلقات-درون-حکومتی

رییس اتحادیه سراسری شرکت‌های نفت و گاز افغانستان مدعی است؛ برخی از حلقات در درون حکومت مواد نفتی را بدون پرداخت مالیات وارد کشور می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز: آذرخش حافظی، رئیس سازمان ایکو و رییس اتحادیه سراسری شرکت‌های نفت و گاز افغانستان در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز گفت؛ ما طرفدار این هستیم که در سکتور نفت و گاز بهینه سازی صورت گیرد و از واردات آن به شکل قاچاق و بدون پرداخت مالیات جلوگیری صورت گیرد. اما در حکومت حلقاتی وجود دارند که مواد نفتی را بدون پرداخت مالیات بصورت غیر قانونی وارد کشور می کنند.

وی افزود؛ انحصار مواد نفتی به اساس ماده 10، 11 و 13 قانون اساسی افغانستان ممنوع بوده و هیچ کس نمی تواند به چنین کار اقدام کند. وی همچنان خواستار رعایت قانون از سوی حکومت شد و تاکید داشت که باید مواد نفت و گاز با کیفیت وارد گردد و قیمت در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

در مادۀ دهم قانون اساسی آمده است که سرمايه گزاري ها و تشبثات خصوصي را مبتني بر نظام اقتصاد بازار، مطابق به احکام قانون،‌ تشويق، حمايت و مصونيت آن ها را تضمين مي نمايد.

مادۀ يازدهم  قانون اساسی تذکر داده: امور مربوط به تجارت داخلي و خارجي، مطابق به ايجابات اقتصادي کشور و مصالح مردم ، توســط قانون تنظيم ميگردد.

همچنان در مادۀ سيزدهم قانون اساسی آمده است که دولت براي انکشاف صنايع، رشد توليد، ارتقاي سطح زندگي مردم و حمايت از فعاليتهاي پيشه وران، پروگرامهاي مؤثر طرح و تطبيق مي نمايد.

به گفته حافظی؛ تجربه تاریخی نشان داده است که انحصار مواد نفتی در افغانستان به شکست مواجه می شود؛ چنانچه در زمان حکومت داکتر نجیب الله نیز مواد نفتی به شکل انحصار وجود داشت که بعدا به شکست مواجه شد.

آقای حافظی تاکید می‌کند؛ اگر حکومت وادارات دولتی مواد نفتی را در انحصار چند شرکت کلان بر خلاف قانون قرار دهد، این شرکت‌ها توان تامین تیل مورد نیاز جامعه افغانستان را نخواهند داشت و جبران خسارت آن غیر ممکن خواهد بود.

وی افزود: نظام اقتصاد بازار در اثر چند دهه تلاش در افغانستان به دست آمده است که در کنفرانس بن و در لوی جرگه این نظام مورد قبول قرار گرفت. زیرا با تطبیق این نظام زمینه رقابت سالم در جامعه تجاری فراهم می شود. بنابراین دولت نمی‌تواند سرنوشت سکتور خصوصی را تعیین و تکلیف کند و منافع صدها شرکت را در انحصار چند شرکت کلان قرار دهد.

آقای حافظی تاکید داشت که در سراسر کشور بیش از یک هزار شرکت وجود دارد که کار نفت و گاز را انجام می‌دهند اما شرکت‌های کلان که واردات مواد نفتی را انجام می‌دهند تعداد شان به  108 شرکت می‌رسند.

وی تاکید کرد: در سکتور نفت و گاز 376 میلیون دالر سرمایه گذاری صورت گرفته که در سراسر کشور 1400 تانگ تیل ساخته شده است. زیرا در گذشته ذخایر مواد نفتی دولتی 50 هزار تن بود اما در حال حاضر این رقم به بیش از یک و نیم میلیون تن رسیده است.

انحصار مواد نفتی از سوی حلقات درون حکومتی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد