اوتنبایوا-حکومت-سرپرست-منزوی-باقی-مانده-است

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل و رییس هیات معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) گقته که حکومت سرپرست از نظر سیاسی «منزوی و خودکامه» باقی مانده است.

به گزارش افغان نیوز؛ روزا اوتنبایوا، رییس یوناما روز گذشته (چهارشنبه، ۳۱ جوزا) در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزوده که حاکمیت امارت اسلامی بدون پذیرش ارزش‌های مندرج در منشور ملل متحد به رسمیت شناخته نخواهد شد.

به گفته‌ او، با گذشت نزدیک به دو سال از حاکمیت حکومت سرپرست در افغانستان، این رژیم هنوز از نظر سیاسی «منزوی و خودکامه» باقی مانده است.

رییس هیات معاونت سازمان ملل تاکید کرده که ترکیب حکومت سرپرست هم تغییری نکرده است. 

به گفته‌ اوتنبایوا «ترکیب دولت بالفعل را کاملاً مردان» تشکیل می‌دهد و از نظر پایگاه سیاسی نیز تقریبا «کاملا» خواستگاه پشتونی دارد که نیاز به ایجاد حکومت فراگیر را افزایش می‌دهد.

اوتنبایوا گفته است که امارت اسلامی از یک طرف خواستار به رسمیت‌شناخته شدن حکومت سرپرست هست و از طرف دیگر با اعمال محدودیت در برابر زنان و دختران، در تضاد با این خواست‌شان و ارزش‌های مندرج در منشور سازمان ملل عمل می‌کنند.

او افزوده است که در دیدارهای متعدد با مقام‌های امارت اسلامی این موضوع را یادآوری کرده و خواستار لغو محدودیت‌ها علیه زنان و دختران شده است.

به‌گفته‌ی او، فتواها و فرمان‌های امارت اسلامی در بین مردم افغانستان محبوبیت ندارد و ادامه‌ این وضعیت به اعتبار داخلی و بین‌المللی ا.ا بیشتر آسیب می‌زند.

روزا اوتنبایوا بر نیاز برگزاری گفتگوهای ملی در افغانستان تاکید کرده تا به‌گفته‌ او، تنوع قومی به رسمیت شناخته شود.

نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان در حالی برگزار شده که اخیرا تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ تعزیرات این شورا در گزارشی گفته است که امارت اسلامی به سیاست‌های «مستبدانه‌ پشتون‌محور» و حذف سال‌های ۱۹۹۰ شان بازگشته‌اند.

تا کنون مقام‌های امارت اسلامی در مورد این گفته‌های رییس یوناما در نشست شورای امنیت سازمان ملل واکنش نشان نداده‌اند.

اما؛ اخیر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گزارش ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل را در مورد وضعیت زنان افغانستان، به دور از واقعیت و پروپاگاندا عنوان کرد.

 

 

اوتنبایوا: حکومت سرپرست منزوی باقی مانده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد