اول-جوزا،-روز-امتحان-برای-رییس-جمهور-غنی

شورای نامزدان ریاست جمهوری، اول جوزا را یک روز امتحان برای رییس جمهوری غنی توصیف کرد و تصریح نمود که اگر آقای غنی از قدرت کنار نرود، نشان می‌دهد که تعهدی به قانون اساسی ندارد.

به گزارش افغان نیوز: شورای نامزدان ریاست جمهوری که متشکل از ۱۲ دسته انتخاباتی است، امروز دوشنبه، ۳۰ ثور، در یک نشست خبری بار دیگر بر ایجاد حکومت سرپرست تأکید کرد‌. این شورا هشدار داد که در صورت ادامه کار حکومت، از همه‌ی گزینه‌های قانونی برای اعمال فشار بر رییس جمهور و همکارانش به هدف کنار رفتن از قدرت کار خواهند گرفت.

محمد‌حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و رییس دسته انتخاباتی صلح و اعتدال، در این نشست، اول جوزا را یک روز مهم برای قانونی اساسی و روز امتحان برای رییس جمهوری غنی توصیف کرد و گفت که اگر رییس جمهور از قدرت کنار نرود، نشان می‌دهد که تعهدی به قانون اساسی ندارد.

وی تأکید کرد که رییس جمهور غنی در امر برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، اعتماد خود را نزد مردم و جهت‌های سیاسی از دست داده است و به همین دلیل برای برگزاری انتخابات شفاف و سراسری باید از قدرت کنار برود.

حنیف اتمر از دوبار تأخیر انتخابات ریاست جمهوری و جنجالی شدن انتخابات پارلمانی سال گذشته به عنوان دلیل‌های عدم اعتماد مردم نسبت به صداقت رییس جمهور غنی در برگزاری انتخابات نام‌برد و افزود که احتمال به تأخیر افتادن انتخابات ریاست جمهوری برای بار سوم نیز وجود دارد.

این متحد پیشین رییس جمهور غنی، حکومت را متهم کرد که با فشار رأی دادگاه عالی را برای تداوم کارش گرفته است. زیرا صلاحیت تفسیر قانون اساسی از مسوولیت‌های کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی است. بنابراین کار رییس جمهوری تنها زمانی تمدید می‌شود که کشور در حالت اضطرار قرار داشته باشد.

 از سوی دیگر محمد شهاب حکیمی یکی دیگر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری  گفت: حکومت  مانع اصلی گفت‌وگوهای صلح است و حکومت مانع برگزاری نشست بین‌الافغانی دوحه شد. او هم‌چنین حکومت را متهم کرد که می‌خواهد پروسه صلح را تا بعد از انتخابات به تأخیر بیاندازد.

حکیمی تاکید کرد مردم افغانستان و شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری دوام یک‌روزه کار محمد اشرف غنی را پس از اول جواز نخواهد پذیرفت.

بر اساس ماده شصت‌ویکم قانون اساسی، وظیفه رییس جمهور در اول جوزای سال پنجم پس از برگزاری انتخابات پایان می‌یابد. این انتخابات برگزار نشده است و حکومت به دوام کارش تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تأکید دارد، اما رقیبان رییس جمهور غنی در انتخابات پیش‌رو بر پایان کار او اصرار می‌ورزند.

اول جوزا، روز امتحان برای رییس جمهور غنی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد