اوچا-نقش-زنان-در-پیشرفت-جامعه-مهم-است

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید که دختران و زنان نه‌تنها در توسعه اقتصادی یک کشور؛ بلکه در پیشرفت تمام جنبه‌های جامعه نقش مهمی دارد.

به گزارش افغان نیوز؛ دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) ناوقت روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۲ دلو) به مناسبت «روز جهانی زنان و دختران در ساینس» با نشر خبرنامه‌ای در صفحه ایکس خود نوشته است که توانمندسازی زنان و دختران در عرصه‌ی ساینس، برای مقابله با چالش‌هایی مانند تغییرات اقلیمی کمک می‌کند.

این دفتر گفته است که دسترسی کامل و برابر به زنان و دختران در ساینس، فناوری و نوآوری نه‌تنها در توسعه اقتصادی یک کشور بلکه؛ در پیشرفت تمام جنبه‌های جامعه نقش مهمی دارد.

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد تاکید کرده است که این سازمان در کنار زنان و دختران افغانستان که برای آموزش جهت مبارزه با چالش‌های ملی و جهانی تلاش می‌کنند می‌ایستد.

این دفتر بین‌المللی از ا.ا خواسته است که هر چی زودتر محدودیت‌ها بر آموزش، تحصیل و کار را از سر راه دختران و زنان افغانستان بردارند.

در همین حال، سفارت ایالات متحده امریکا برای افغانستان در خبرنامه‌ای به به مناسبت «روز جهانی زنان و دختران در ساینس» در ایکس خود نگاشته است که توانمندسازی زنان و دختران در آموزش آینده افغانستان را روشن‌تر می‌سازد.

این سفارت گفته است که «باید پذیرفت که اگر به زنان و دختران افغانستان فرصت داده شود، آنان مانند دیگر افراد توانایی درعلم را دارند».

یونسکو یا سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ۱۱ فبروری را به‌عنوان «روز جهانی زنان و دختران در ساینس» نام‌گذاری کرده است و از این روز در سراسر جهان تجلیل می‌شود.

در همین رابطه رزا اوتنبایوا، رییس یوناما گفته است: «توانمندسازی زنان و دختران در عرصه‌ی ساینس در افغانستان زمینه‌ی فعالیت نیمی از پیکر جامعه را در امر مبارزه با چالش‌های مانند مقاومت در برابر تغییرات اقلیمی و توسعه پایدار فراهم می‌کند».

او تصریح کرده است که ما باید امروز و هر روز برای این توان‌مند‌سازی تلاش نمایم.

اما؛ در افغانستان از این روز در حالی تجلیل می‌شود که نزدیک به سه سال است که دختران را از رفتن به مکاتب و دانشگاه‌ها از سوی حکومت سرپرست محروم شده‌اند و این عمل حکومت با واکنش‌های جامعه جهانی روبرو شده است.

اوچا: نقش زنان در پیشرفت جامعه مهم است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد