ایالات-متحده-آمریکا-در-ایجاد-فساد-گسترده-اداری-در-افغانستان-نقش-داشته-است

بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) گفته که حکومت وحدت ملی به تعهد خویش در قبال مبارزه با فساد اداری عمل کرده است.

به گزارش افغان نیوز: جان سپکو بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان تصریح کرده که ایالات متحده امریکا در ایجاد فساد گسترده اداری در افغانستان دخیل بوده است.

جان سپکو در مصاحبه با صدای آمریکا گفته است که حکومت کنونی افغانستان در مبارزه با فساد اداری متعهد بوده و دفتر بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان از کارکردهای رهبران حکومت وحدت ملی رضایت دارد.

وی بیان داشته:" حکومت تحت رهبری حامد کرزی در مبارزه با فساد اداری با ما همکار نبود اما حکومت فعلی در این راستا بسیار همکار است."

او اظهار داشته:" ایالات متحده و حکومت افغانستان هر دو باید شرکای خوبی {به همدیگر} باشند. حکومت فعلی افغانستان شریک خوبی در تلاش برای مبارزه با فساد است و اکثر موارد فساد اداری در سطح وزارتخانه ها وجود دارد."

سپکو تاکید کرده، ممکن است امریکا در ایجاد مشکل فساد اداری در افغانستان دخیل بوده باشد اما اکنون واشنگتن باید به کابل در راستای محو فساد اداری در آن کشور کمک کند.

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان اعتراف کرد که ایالات متحده به گونه "غیر عمدی به این مشکل کمک کرده است."

وی گفته است که افراد آلوده با فساد (افغان)، امریکایی و قراردادی ها بااستفاده از پول های سرشار به ثروت اندوزی پرداختند، "اما ایالات متحده می توانست با نظارت از میلیارد ها دالری که به افغانستان ارسال کرد، استفاده بهینه نماید ."

او همچنان از نحوۀ رسیدگی مقامات حکومت وحدت ملی در مبارزه با فساد اداری ابراز رضایت کرده گفت "امیدواریم حکومت افغانستان در این راستا کار های بیشتری انجام دهد."

دفتر بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان، در چند سال اخیر، بیشتر برنامه های انکشافی و نظامی که با کمک ایالات متحده در افغانستان عملی شده است را تحت بررسی قرار داده و اذعان داشته که در بسیاری موارد "پول کمک شده از جانب امریکا در امور بازسازی افغانستان حیف و میل شده است."

این مقام ارشد امریکایی تاکید کرده که برای رسیدگی بهتر قضایا ادارۀ تحت امرش تلاش می ورزد در کنار بازرسان امریکایی از بازرس های افغان نیز استفاده کنند، چون به گفتۀ وی افغان ها از امریکایی ها بهتر می دانند که در کشور شان چه می گذرد.

وی گفته است:" چه بسا در همکاری با یکدیگر می توانیم با فساد اداری بهتر مبارزه کنیم.

وی به این باور است که رابطۀ نزدیک میان تجارت مواد مخدر، شورشیان و افراط گرایی وجود داشته و بیشتر شورشیان از درآمد مواد مخدر در برنامه های تخریبی شان استفاده می کنند.

جنرال نیکولسن به همین تازگی ها در کمیتۀ خدمات نظامی مجلس سنای امریکا اعتراف کرد که ۶۰ درصد درآمد شورشیان از راه تجارت مواد مخدر تامین می گردد.

جان سپکو خواهان رسیدگی جدی به این امر شده گفته که رئیس جمهور غنی سال ها پیش از احراز کرسی ریاست جمهوری هشدار داده بود که در صورت عدم رسیدگی به مشکل مواد مخدر در افغانستان، حکومت آن کشور ممکن به یک حکومت وحشت و مواد مخدر مبدل شود.

این مقام ارشد امریکایی تاکید ورزید که افغانستان به همان سمت روان است چرا که به باور وی هیچکس رسیدگی به مشکل مواد مخدر را جدی نمی گیرد.

آقای سپکو ابراز امیدواری کرد که مردم افغانستان و حکومت جدید در امریکا اقدامات جدی تر و شدیدتری در این راستا انجام دهند.

حکومت جدید ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ، تاکنون از پالیسی مشخصی در مورد افغانستان سخن نگفته است.

ایالات متحده آمریکا در ایجاد فساد گسترده اداری در افغانستان نقش داشته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد