ایجاد-جرگه-مشورتی-از-سوی-نامزدان-ریاست-جمهوری

شماری از نامزدان ریاست جمهوری با ایجاد جرگه مشورتی که هدف آن را میانجیگری در پروسه صلح عنوان می کنند، اعلام موجودیت کردند.

به گزارش افغان نیوز: برخی از نامزدان ریاست جمهوری، امروز یکشنبه( 26 حوت) طی کنفرانس مطبوعاتی حمایت شان را از پروسه صلح اعلام کرده و جرگه مشورتی را به منظور حل منازعات ایجاد کردند.
فرامز تمنا یکی از نامزدان ریاست جمهوری که عضویت این جرگه را دارد، می گوید؛ امیدواریم بازیگران صلح بر بهبود روند گفتگوهای صلح تاثیرات موثری داشته باشند.
آقای تمنا تصریح نمود؛ هر چه قدر بازیگران خارجی در مذاکرات صلح بیشتر شود به همان اندازه پروسه صلح سوال برانگیزتر خواهد شد.
فرامز تاکید می کند که پروسه صلح باید بین الاافغانی و در یکی از ولایات افغانستان صورت گیرد در غیر آن چالش های فرا راه گفتگوها همچنان به وجود خواهد آمد.
این نامزد ریاست جمهوری اضافه می کند که از سوی هم اجماع ملی از راه های رسیدن به صلح است که هنوز در افغانستان به وجود نیامده است.
وی همچنان افزود که کشورهای دخیل در نشست های صلح افغانستان همواره به دنبال منافع شخصی شان هستند و از گفتگوهای صلح می توانند برای شان استفاده نمایند.
در همین حال، محمد شهاب حکیمی وضعیت به وجود آمده سد راه صلح را نگران کننده عنوان نموده و می گوید که ما در این جنجال ها دخالت نداریم و هدف اساسی ما از میانجیگری در روند صلح تنها نمایندگی از ملت افغانستان است.
آقای حکیمی اضافه نمود؛ تا زمانی که صلح و توافق سیاسی در این پروسه صورت نگیرد هر حرکتی برای انتخابات بی معنا خواهد بود.
از طرفی هم، عنایت الله حفیظ نامزد دیگر ریاست جمهوری شروع این جرگه مشورتی را یک گام موثر در روند صلح می داند و می افزاید که نظریات جامعه مدنی که از زبان مردم سخن می گوید نیز در نظر گرفته می شود.
آقای حفیظ اظهار داشت که شروع مذاکرات آنان با طالبان در مشوره با جامعه مدنی صورت می گیرد تا به صلح واقعی و سراسری برسیم.
این نامزدان ریاست جمهوری بر همگانی ساختن گفتگوهای صلح تاکید بیشتر دارند و هیچ مذاکره ای را دور از چشم مردم قبول ندارند.
این درحالی است که پنجمین دور گفتگوهای صلح میان نمایندگان طالبان و امریکا در قطر پایان یافته و گفته می شود که بر سر یک سلسله موارد از جمله خروخ نیروهای خارجی از افغانستان توافق صورت گرفته است.

ایجاد جرگه مشورتی از سوی نامزدان ریاست جمهوری

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد