ایران-رژیم-حقوقی-دریای-هلمند-مشخص-است

وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات رییس جمهور غنی اعلام نموده که دریای هلمند دارای رژیم حقوقی تعریف شده ای است.

به گزارش افغان نیوز: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که حق‌ آب حفاظت از حیات هامون‌ها موضوع جداگانه است که از مدت‌ها پیش با دولت افعانستان در حال مذاکره بوده و خوشبختانه این موضوع مورد توجه کابل نیز قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنان تصریح کرده است که بر اساس قرار داد سال ۱۳۵۱ که در مجالس قانون گذاری هر دو کشور به تصویب رسیده است، حق آب ایران کاملا مشخص بوده و دولت افغانستان نیز به آن متعهد است.

وی خاطرنشان ساخته است که ایران از اظهارات رئیس‌جمهور غنی برای تبدیل شدن آب به موضوع همکاری بین دو کشور استقبال کرده و آمادگی خود را در این زمینه اعلام می‌‌کند.

این درحالی است که بند آب کمال خان در نزدیکی مرز ایران و بر روی رودخانه هلمند، روز گذشته از سوی رئیس‌جمهور غنی به گونه رسمی افتتاح شد.

آقای غنی در جریان مراسم افتتاح این بند گفت که پس از این کلید دریای هلمند به دست افغان‌ها است و دیگر آب رایگان به کسی نمی‌‌دهد.

گفتنی است که این بند آب ظرفیت ذخیره‌سازی ۵۲ میلیون متر مکعب آب را دارد و می‌تواند در کنار تولید ۹ میگاوات برق، ۱۷۸ هزار هکتار زمین را نیز تحت پوشش آبیاری قرار دهد.

ایران: رژیم حقوقی دریای هلمند مشخص است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد