ایران-موضع-امریکا-نسبت-به-صلح-افغانستان-فریبکارانه-بود

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نشست امنیت منطقه‌ای در هند، گفت که صلح خواست همگانی مردم و اقوام افغانستان است، اما امریکا حتی در این موضوع نیز فریبکارانه رفتار کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ در نشست امنیتی منطقه‌ای دهلی در مورد افغانستان که امروز چهارشنبه (۱۹عقرب) برگزار شد، کشورهای منطقه با ابراز نگرانی از افزایش فعالیت‌های تروریستی تاکید کردند که کشورهای منطقه‌ باید بر مبارزه با تروریزم و چالش‌های امنیتی تمرکز کنند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در این نشست، گفت: «ما همواره تأکید کرده و می‌کنیم که صلح خواست همگانی مردم و اقوام افغانستان است، ولی نکته‌ مهم که باید توجه همگی را به آن جلب کرد، این است که امریکا حتی در موضوع صلح در افغانستان نیز فریبکارانه رفتار کرد.»

وی افزود: امریکا با وجود تظاهر به ایجاد صلح در افغانستان، هیچ برنامه‌ای برای این کار نداشت و تنها هدفش رهایی از مهلکه‌ای بود که خود ساخته بود و به دلیل خوی استکباری و خود برتر بینی، افغانستان، منطقه و جهان را دچار مشکل کرد.

شمخانی راهکارهای حل مسئله افغانستان را مورد اشاره قرار داد و بر تلاش همگانی برای ایجاد حکومتی فراگیر و متشکل از همه‌ اقوام در افغانستان و مقابله با بحران انسانی در این کشور تأکید کرد.

وی گفت: ایران حاضر است همه‌ امکانات خود مانند راه‌های ارتباطی و امکانات بندری از جمله چابهار را در اختیار حل این معضل قرار دهد.

در همین حال، آجیت دووال مشاور امنیت ملی هند گفت: تحولات اخیر در افغانستان پیامدهای مهمی نه تنها برای مردم این کشور بلکه برای کشورهای همسایه و منطقه نیز دارد.

در نشست امنیتی منطقه‌ای در دهلی، مشاوران امنیت ملی و دبیران شوراهای امنیت ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان شرکت کرده‌اند.

این نشست امنیتی در سطح مقامات امنیتی کشورهای منطقه در حالی برگزار شده است که در پی تحولات اخیر فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله داعش در خاک افغانستان بیشتر شده است.

این درحالی است که نماینده‌ای از امارت اسلامی طالبان در این نشست دعوت نشده بود و چین و پاکستان از اشتراک در این نشست منصرف شدند.

ایران: موضع امریکا نسبت به صلح افغانستان فریبکارانه بود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد