ایران-یک-بازیگر-مسئول-و-خردمند-است

سفیر ایران در کابل می‌گوید که ما به حاکمیت و تمامیت ارضی مردم افغانستان احترام می‌گذاریم؛ زیرا ایران یک بازیگر مسئول و خردمند است.

به گزارش افغان نیوز: بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان طی یک گفت‌وگوی ویژه با تلویزیون آریانا نیوز تصریح نموده است که تعهد رییس جمهور غنی به استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه کشور دیگر یک اقدام "شرافتمندانه" بوده و ایران از آن راضی است.

وی افزوده است که "ایران یک بازیگر مسئول و خردمند است، جایی که با ما درگیر نبوده، نسبت به آن متعرض نیستیم، بنابراین به حاکمیت و تمامیت ارضی مردم افغانستان احترام می‌گذاریم.

آقای امینیان در عین حال گفته است: "اگر از یک پایگاه از افغانستان علیه ما حمله شود، پاسخ ما چه خواهد بود؟ ما به جمهوری اسلامی افغانستان حمله نخواهیم کرد اما در مورد پایگاه‌های آمریکایی مقامات‌مان تصمیم می‌گیرند."

سفیر ایران گفته است که با وجود درگیر بودن ایران با آمریکا در جبهات مختلف در سالهای گذشته، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اجازه نداد که این مشکلات به افغانستان بیاید. اما آمریکا "تمام خطوط سرخ را زیر پا گذاشته" و در صورت عکس العمل مجدد آمریکا به حمله موشکی اخیر ایران به پایگاه آمریکایی‌ها در عراق، ایران عکس‌العمل بدتری نشان خواهد داد.

سفیر ایران روابط افغانستان و ایران را در سالهای گذشته علیرغم مشکلات موجود در منطقه، خوب می‌خواند و سفر اسماعیل قاآنی، جانشین قاسم سلیمانی به افغانستان را نیز تایید کرده اما گفته است که آقای قاآنی هرگز خود را معاون سفیر معرفی نکرد و "در این بحث یک جای کار مشکل دارد."

پس از کشته شدن آقای سلیمانی و معرفی اسماعیل قاآنی به جای او، سر و صداهایی از سفر قبلی او به ولایت بامیان افغانستان به عنوان معاون سفیر بلند شد.

آقای امینیان گفت: "تنها چیزی که ما با والی بامیان در آن اختلاف داریم، این است که گفته [اسماعیل قاآنی] با عنوان معاون سفیر آمده بود در حالیکه اصلا ایشان اینجا نبوده و خودش را به عنوان معاون سفیر معرفی نکرده است. هرچند یک جایی ممکن اختلافی پیش آمده باشد، اما نمی دانم چرا والی بامیان این صحبت را کرده است.

این درحالی است که وزارت خارجه افغانستان گفته است که آقای قاآنی هرگز به عنوان معاون سفیر به افغانستان معرفی نشده بود و چگونگی و هدف این سفر را بررسی خواهد کرد.

ایران یک بازیگر مسئول و خردمند است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد