با-آمدن-صلح-نباید-قوای-مسلح-افغانستان-منحل-شود

«حزب ملی نهضت گرایی» افغانستان از افزایش خشونت‌ها در جریان گفتگوهای صلح انتقاد کرده و می‌گوید که حفظ قوای مسلح کشور از خطوط سرخ شهروندان کشور است و صلح نباید منجر به منحل شدن نهادهای امنیتی و قوای مسلح در افغانستان شود.

به گزارش افغان نیوز: از اعضای این حزب امروز( یک‌شنبه، 6 میزان) در نشست خبری از آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی در قطر استقبال کرده و تأکید کرد حفظ نظام جمهوریت و قوای مسلح کشور از خطوط اساسی این حزب بوده و هیچ‌گاه صلح را به قیمت از دست دادن قوای مسلح نمی‌خواهد؛ زیرا مردم افغانستان تجربه تلخ از منحل شدن نهادهای امنیتی و قوای مسلح در دهه 70 میلادی دارد.

شکیب منتظری، رییس حزب ملی نهضت گرایی افغانستان هرچند از کشور مشخص نام نبرد؛ اما گفت که که برخی از کشورهای منطقه تلاش دارند تا روند گفتگوهای صلح افغانستان را به چالش بکشند.

آقای منتظری ایجاد حکومت موقت را برای تأمین صلح غیر مؤثر دانسته و گفت که ایجاد هرگونه حکومت موقت یا سرپرست افغانستان را به 20 سال پیش ‌برمی‌گرداند که در آن تمامی دست‌آوردها و ارزش‌های دموکراسی نابود خواهد شد.

او افزود که گروه طالبان بارها روی ایجاد نظام اسلامی که در آن تمامی مردم افغانستان شامل باشد، تأکیددارند؛ اما در آغاز گفتگوهای صلح به گونه عملی روی حذف یک کتله عظیم از اجتماع افغانستان به نام اهل تشیع اقدام کرده‌اند.

آقای منتظری بیان کرد که نادیده گرفتن مذهب تشیع به‌عنوان یکی از مذاهب اسلامی و پیروان آن نشان می‌دهد که گروه طالبان ازلحاظ تفکر و ایدیولوژی تغییر نکرده‌اند.

به باور رییس حزب ملی نهضت گرایی افغانستان تمامی مذاهب اسلامی جز شریعت اسلامی است و پیروان هیچ مذهب در افغانستان ادعای برحق بودن را ندارد بلکه آنان در طول تاریخ در کنار هم به‌گونه‌ای مسالمت‌آمیز زندگی کرده‌اند.

آقای منتظری بر حفظ آزادی بیان و جایگاه زنان تأکید کرده و گفت که دموکراسی بزرگ‌ترین دست آورد دو دهه‌ای پسین است که باید در گفتگوهای صلح از آن حفاظت شود.

در اخیر اعضای حزب ملی نهضت گرایی افغانستان با نشر قطعنامه‌ای از آتش‌بس فوری و همه‌جانبه حمایت کرده و تأکید کردند در صورت که صلح تأمین شود، عفو عمومی یک اصل پذیرفته‌شده است.

در قطعنامه آنان آمده است که حقوق بشر ارزش حیاتی است و« دست‌آوردهای دو دهه گذشته برای ما ارزش حیاتی دارد و به هیچ قیمت آن را از دست نمی‌دهیم».

بااین‌همه، گفتگوهای صلح میان افغانان به تاریخ 22 ماه گذشته در قطر آغاز شد؛ اما هیأت‌های مذاکره‌کننده حکومت و گروه طالبان هنوز هم روی اصول پیشبرد مذاکرات توافق نکرده‌اند.

با آمدن صلح نباید قوای مسلح افغانستان منحل شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد