با-تسلط-طالبان-دست‌آوردهای-آزادی-بیان-با-مشکلات-جدی-مواجه-است

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که با تسلط طالبان بر افغانستان، دست‌آوردهای آزادی بیان و اطلاع‌رسانی از بین رفته و یا هم با دشواری‌های جدی مواجه شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ رضا معینی، مسوول بخش افغانستان و ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که رسانه‌های زیادی اکنون در افغانستان به دلایل امنیتی، سیاسی و اقتصادی از نشرات باز مانده اند.

معینی در جریان صحبت با صدای امریکا افزوده است که امنیت خبرنگاران تنها مصوونیت جانی نیست، بلکه امنیت شغلی، امنیت مسلکی و انجام وظیفۀ اطلاع‌رسانی است.

او گفته است: «بسیاری از روزنامه نگاران و خبرنگاران بیکار شده اند، بیش از ۱۷۰۰ زن روزنامه نگار و همکار رسانه ها، امروز از کار برکنار شده اند یا عملا نمی‌توانند به کار خود باز گردند. در این رابطه می‌توان گفت که وضعیت نگران‌کننده است».

آقای معینی تایید کرد که مقامات طالبان تعهد کرده اند که وضعیت بهتر خواهد شد.

خبرنگاران در افغانستان نیز از وضعیت کنونی خبرنگاری ناراضی اند و به گفته آنان کار خبرنگاری هر روز از رهگذر امنیتی، مسلکی و دسترسی به اطلاعات دشوارتر می‌شود.

الیاس، خبرنگار به صدای امریکا گفته که چرخش آزاد اطلاعات خیلی آسیب دیده و خبرنگاران نمی‌توانند آزادانه از رویدادها گزارش بدهند.

او افزوده است: «دسترسی به اطلاعات کاملاً صفر شده، منابعی که در حکومت پیشین بود و خبرنگاران و رسانه‌ها با آن‌ها در ارتباط بودند و اطلاعات را دریافت می‌کردند، فعلاً نیستند و همه سیستم فروپاشیده. طالبان طوری که قبلاً در حکومت پیشین تجربه شد، در سرکوب و سانسور خبرنگاران زبان‌زد در سطح جهان است».

این در حالی است که چهار روز پیش اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان نیز اعلام کرد  که طی دو ماه گذشته بیش از ۳۰ مورد اعمال خشونت علیه خبرنگاران در کشور به ثبت رسیده است.

بررسی‌های این نهاد نشان می‌دهد که ۹۰ درصد خشونت‌ها علیه خبرنگاران، توسط طالبان انجام شده است. بر اساس این گزارش، افراد ناشناس فقط در ۱۰ درصد (سه مورد) از خشونت‌های ثبت‌شده دست داشته‌اند.

با تسلط طالبان دست‌آوردهای آزادی بیان با مشکلات جدی مواجه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد