بازماندگان-هزار-قربانی-جنگ-به-قطر-چشم-دوخته-اند

مسوولان کمیسیون حقوق بشر افغانستان خواستار گنجانیدن خواسته‌ها و حقوق قربانیان جنگ در آجندای مذاکرات صلح در قطر شده و می‌گویند که طی ۲۰ سال گذشته، ۹۵ هزار نفر قربانی جنگ شده اند.

به گزارش افغان نیوز: شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان امروز( چهار‌شنبه، ۱۸ قوس) در مراسم گرامی داشت از روز جهانی "حقوق بشر و روز ملی یاد بود قربانیان جنگ" گفت که دسترسی به عدالت، حقیقت، پرداخت به موقع جبران حسارت و غرامت از حقوق اساسی قربانیان جنگ است که باید حکومت باید در جریان گفتگوهای صلح به آن توجه جدی نماید.

خانم اکبر افزود که عوامل قربانیان جنگ در بیشتر موارد از سوی حکومت تحت پیگرد قرار نمی‌گیرد و دسترسی به عدالت یک رویا برای قربانیان جنگ در کشور است.

رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان تاکید کرد که دوام منازعات در افغانستان باعث افزایش تلفات غیر نظامیان می‌شود. او افزود که این کمیسیون از طرف‌های درگیر جنگ خواستار آتش‌بس در جریان گفتگوهای صلح است.

خانم اکبر گفت که قریانیان جنگ در این مرحله‌ای از پروسه صلح باید حضور معنادار داشته باشند و خواسته‌ها و حقوق آنان در اجندای مذاکرات گنحانیده شود.

نعیم نظری، معاون کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز در این نشست گفت که افغانستان در سطح جهان دومین کشور پر خطر برای شهروندان خود است و طالبان و سایر گروه‌های تروریستی همواه مردم ملکی را مورد حمله قرار داده اند.

آقای نظری گفت که طی ۲۰ سال منازعه؛ گروه طالبان، نیروهای خارجی و حکومت افغانستان حقوق بشردوستانه‌ای بین‌المللی را نقص کردند. همچنان حمله بر افراد ملکی از سوی گروه طالبان در تقابل آشکار با حقوق بشر دوستانه بین‌المللی قرار دارد.

نظری تاکید کرد که حکومت افغانستان باید برای تامین صلح پایدار، نگاه معطوف به شناسایی و از بین بردن زمینه‌ها و عوامل جنگ در کشور داشته باشد؛ زیرا بدون تعریف زمینه‌های جنگ، صلح دایمی تامین نخواهد شد.

وی افزود که در پروسه صلح نباید حقوق هیچ یک از شهروندان کشور قربانی توافق صلح شود بلکه تمامی مردم افغانستان از توافق و پروسه صلح به گونه‌ای عادلانه مستفید گردند.

از سوی هم، مسوولان ولایت کابل، روز گذشته اعلام نمودند که افراد دارای معلولیت، قشر آسیب‌‌پذیر و مستحق کشور هستند و بربنیاد آمارها، از هر ۵ خانواده، یکی از اعضای آن معلول می‌باشد.

این درحالی است که هیات‌های مذاکره کننده حکومت و گروه طالبان پس از ۸۰ روز چانه‌زنی در قطر، در روزهای نخست هفته‌ای جاری روی اصول پیشبرد مذاکرات با هم به توافق رسیدند و سه روز است که  دو طرف روی تشکیل آجندا مذاکرات کار می‌کنند.

بازماندگان 95 هزار قربانی جنگ به قطر چشم دوخته اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد