بایدن-افغانستان-را-از-فهرست-متحدان-غیرناتو-حذف-می‌کند

کاخ سفید در یک نامه رسمی به مجلس نمایندگان و سنای امریکا گفته که قصد دارد افغانستان را از لیست« متحد اصلی امریکا در خارج از ناتو» خارج کند.

به گزارش افغان نیوز؛ در این نامه که روزگذشته (چهارشنبه، ۱۵ سرطان) به کنگره فرستاده شد، از قول جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا آمده‌است:« می‌خواهم در مورد قصدم برای لغو کردن موقف افغانستان منحیث متحد عمده غیرناتو به شما آگاهی دهم».

رییس جمهور امریکا گفته است:« براساس بند ۵۱۷ قانون کمک خارجی ۱۹۶۱، با اصلاحیه (۲۲U.S.C. 2321k) من اخطار خود را مبنی بر لغو نام افغانستان به‌عنوان متحد اصلی غیرناتو ارایه می‌کنم».

اوباما این عنوان را در سال ۱۳۹۱ به افغانستان داده‌بود.

این موقعیت از سوی امریکا به کشورهایی داده می‌شود که دارای روابط استراتژیک کاری با ایالات متحده اند اما؛ عضو ناتو نیستند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت امریکا پس از ورود به کابل در ۱۷ سرطان ۱۳۹۱ در یک کنفرانس خبری مشترک با حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، اعلام کرد که حکومت امریکا برای افزایش سطح همکاری‌های دو کشور، افغانستان را در زمره متحدان امریکا در بیرون از سازمان ناتو قرار می‌دهد.

طبق قانون ایالات متحده، متحدین خارجی عمده امریکا می‌توانند از منافع مشخص در بخش‌های تجارت دفاعی و همکاری امنیتی سود ببرند. این موقف به کشورهای متحد امتیازات اقتصادی و نظامی را نیز فراهم می‌کند، اما هیچ‌گونه تعهد امنیتی را در قبال ندارد.

کشورهای متحد امریکا واجد شرایط دسترسی به قروض اکمالاتی و مادی شده و منحیث یک موقعیت برای ذخایر احتیاط جنگی امریکا استفاده می‌شوند.

طبق معلومات وزارت خارجه ایالات متحده با لغو موقف افغانستان، ااین کشور پس از این ۱۸ متحد عمده غیرناتو خواهد داشت که شامل ارجنتاین، استرالیا، بحرین، برازیل، کلمبیا، مصر، اسراییل، جاپان، اردن، کویت، مراکش، نیوزیلند، پاکستان، فیلیپین، قطر، کوریای جنوبی، تایلند و تونس می‌شود.

ایالات متحده با ساقط کردن دولت امارت اسلامی در سال ۲۰۰۱ میلادی، پس از حدود ۲۰ سال جنگ در افغانستان که در آن ۲۴۶۱ نظامی امریکایی کشته و بیش از ۲۰ هزار نظامی دیگر زخمی شدند، سال گذشته از کشور خارج شد و قدرت را بار دیگر به آنان واگذار کرد.

بایدن افغانستان را از فهرست متحدان غیرناتو حذف می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد