بدون-رسیدگی-به-متضررین-جنگ،-صلح-نمی-آید

شماری از فعالان مدنی خواستار برگزاری جرگه ملی از سوی حکومت شدند تا از این طریق، آرزوی های خانواده های قربانیان که طرف سوم جنگ در افغانستان می باشند، نیز برآورده شود. در غیر آن صلح دایمی در افغانستان تحقق نخواهد یافت.

به گزارش افغان نیوز: فعالان مدنی و خانواده های قربانیان، امروز سه شنبه( 28، حوت) طی کنفرانس مطبوعاتی خواهان برگزاری یک جرگه ملی شدند که در آن خواست خانواده های قربانیان نیز برای طرفین مذاکرات صلح بیان شود.

محمد اشرف بختیاری عضو گروه هماهنگی عدالت انتقالی با بیان این مطلب تصریح نمود که طرفین جنگ نباید در گفتگوهای صلح خانواده های قربانیان را نادیده بگیرند، زیرا آنان متضررین اصلی این جنگ ها هستند.

اقای بختیاری می گوید؛ اگر دولت به خواست خانواده های قربانیان توجه نکند، روند صلح انجام شود و در ضمن جنایت کاران جنگی نیز بر اریکه قدرت تکیه بزنند؛ آن وقت یک بار دیگر این خانواده ها دچار آسیب های روانی بیشتر خواهند شد که در نتیجه صلح بی مفهوم می شود.

این فعالان مدنی تاکید دارند که ما خواهان جرگه ملی از سوی حکومت افغانستان هستیم تا این خانواده ها که بیشترین آسیب های جنگ را متحمل شده اند به دست فراموشی سپرده نشوند.

حوریه مصدق عضو دیگر گروه هماهنگی عدالت انتقالی خاظر نشان ساخت که مذاکرات صلح بدون حضور و مشوره دولت نیست و نخواهد بود. بنابراین خواست و صدای قربانیان نیز در روند مذاکرات صلح انعکاس داده می شود.

در همین حال، یکی از اعضای خانواده قربانیان یادآور شد که در جریان گفتگوهای صلح همواره چانه زنی ها بر سر قدرت میان نخبگان دو طرف صورت گرفته اما هیچ توجهی برای متضرین این جنگ ها نشده است.

متضرر جنگ از حکومت می خواهد تا در هیات گفتگوهای صلح تجدید نظر نمایند و اعضای این هیات قبل از اشتراک در مذاکرات صلح از مرکز خاطرات قربانیان جنگ نیز دیدار نمایند و بعد از این دیدار می ببیند که ما چه چیز ها را از دست داده ایم.

از طرفی هم، محمد یاسر یک تن دیگر از خانواده قربانیان که پدر و خواهرش را در حملات انتحاری کابل و فراه از دست داده است از طالبان می خواهد تا به چرایی کشته شدن اعضای خانواده اش پاسخ ارایه نمایند.

یاسر هشدار داد که باید در روند صلح عدالت اجتماعی و حقوق مردم جدی گرفته شود و بدون در نظر گرفتن این خواسته ها، صلح دایمی در افغانستان تحقق نخواهد یافت.

این در حالی است که پنجمین دور نشست قطر میان نمایندگان امریکا و طالبان، دو هفته پیش به پایان رسید و دو طرف مذاکره کننده اعلام کردند که در زمینه خروج سربازان خارجی از افغانستان و قطع رابطه طالبان با داعش و القاعده به توفق رسیده‌اند.

بدون رسیدگی به متضررین جنگ، صلح نمی آید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد