بر-قانون-اساسی-ملاحظه-دارم-طالبان-برادران-من-هستند

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان با ورود در ارگ ریاست جمهوری بیان کرد که ما با امضای توافقنامه صلح، قانون اساسی را پذیرفتم، اما ملاحظاتی برای تعدیل آن دارم.

به گزارش افغان نیوز: گلبدین حکمتیار اصلی ترین مسئله در افغانستان را ادامه جنگ دانست و از همه طرف های درگیر خواست که جنگ فعلی را خاتمه دهد.

وی گفت که همه باهم افغانستان را از این بحران بیرون سازیم و به کشور های که منافع خویش را در جنگ افغانستان می بینند اجازه ندهیم بیش از این در امور داخلی ما دخالت نماید.

وی بیان کرد که با خاتمه جنگ دیگر نگذاریم جوانان ما در جبهه های جنگ استخدام شوند، چون قربانی این درگیری تنها افغان ها هستند.

او در ادامه سخنان خود طالبان را برادر خطاب کرد و با انتقاد از آقای کرزی گفت که کاش وی نیز بر ادعای برادری طالبان پایدار می بود.

حکمتیار گفت که شماری از طالبان مجبور شدند تا به جبهه های جنگ بیرون شوند و ما باید آنها را از این مجبوریت نجات دهیم.

رهبر حزب اسلامی در مورد قانون اساسی نیز تذکر داد که ما با امضای توافقنامه صلح قانون اساسی افغانستان را قبول کردیم و ماده دوم این قانون مارا قانع می سازد که هیچ قانونی در مغایرت با قانون اسلامی نمیتواند تهیه گردد.

اما او گفت که ملاحظات زیادی در این قانون دارد و آنرا به لوی جرگه تعدیل قانون اساسی مطرح میکند.

حکمتیار بیان داشت که تعدیلاتی که ترکیه در قانون اساسی خویش به وجود آورد همان ملاحظاتی است که وی میخواهد در قانون اساسی افغانستان انجام شود.

حکمتیار همچنان بیان کرد که نظام پارلمانی در شرایط کنونی در افغانستان جواب گو نیست و وی خواستار این نظام نمی باشد، یک بار دیگر او از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا اختلافات شان را کنار بگذارند و اگر نمی توانند، به نفع یک دیگر شان کنار بروند.

وی از تمام سران حکومت خواست که خانواده های شان را به افغانستان بیاورند، مثل اینکه خود وی با خانواده اش به افغانستان آمده است.

وی گفت که باید در نخست جنگ افغانستان خاتمه یابد و بعد از آن همه خواستار بیرون شدن قوت های خارجی از افغانستان شوند و از ایران و پاکستان نیز تقاضا شود که دیگر در امور داخلی افغانستان دخالت ننمایند.

 

بر قانون اساسی ملاحظه دارم/ طالبان برادران من هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد