برای-رسیدن-به-صلح،-جرگه-قومی-دایر-می-کنیم

وزیر امور سرحدات و قبایل گفت: این وزارت تلاش دارد که برای رسیدن به صلح یک جرگه بزرگ با حضور تمام اقوام برگزار نماید تا نظر بزرگان اقوام را برای رسیدن به صلح انسجام بخشد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: محمد شفیق گل آغا شیرزی، وزیر امور سرحدات و قبایل که امروز (چهار شنبه 23 حوت) در گردهمایی مرکز هماهنگی شورا های قومی این وزارت که به منظور حمایت از طرح صلح حکومت راه اندازی شده بود، گفت: جنگ راه حل نیست، و نظر به تاریخ افغانستان هر موضوع و نزاع توسط بزرگان اقوام در جرگه ها حل شده است. آقای شیرزی گفت: این وزارت در نظر دارد تا یک جرگه مشورتی را با اشتراک بزرگان قبایل و شوراهای قومی دایر کند تا تمام ابعاد رسیدن به صلح را مورد بحث و تحلیل قرار دهد. وزیر اقوام و قبایل بیان داشت: "در این جرگه در همکاری با شورای عالی صلح تلاش می‌کنم، تمامی جهات رسیدن به صلح را پیدا کرده و چطور به هدف صلح خود را برسانیم." به گفته شیرزی: نشست‌های مشورتی در قسمت راه اندازی این جرگه با بزرگان قومی صورت گرفته و به زودی برگزار خواهد شد. او بسته پیشنهادی حکومت وحدت ملی به طالبان را بی پیشینه خواند و گفت که قبل از پذیرفتن این طرح از سوی طالبان، ضرورت است تا فضای اعتمادی میان حکومت و طالبان به وجود آید و این فضا را بزرگان قومی میتواند، به وجود آورد. وزیر امور سرحدات و قبائیل از سازمان ملل متحد و کنفرانس اسلامی خواست تا در طبیق این طرح حکومت وحدت ملی را همکاری نماید. وی یکبار دیگر از طالبان خواست تا دست از خشونت بردارند و مانند حزب اسلامی بسته پیشنهادی دولت را بپذیرد. عبدالخالق حسینی، رئیس مرکز هماهنگی شورای قومی وزارت امور سرحدات و قبایل گفت که طرح صلح حکومت وحدت ملی برای طالبان هیچ بهانه را نگذاشته که وارد گفتگوهای صلح نشوند و ما از طالبان میخواهم تا هر چه زود تر به این طرح لبیک گویند.

فریدون بارکزی، رئیس بنیاد وحدت ملی بارک گفت: آغاز مذاکرات بدون قید و شرط، بازنگری قانون اساسی، شناختن طالبان به عنوان یک جریان سیاسی، حذف نام آنان از لیست تحریم ها و برخی پیشنهادات به طالبان اراده قاطع حکومت وحدت ملی را به آغاز مذاکرات صلح نشان می دهد. وی از تمامی بزرگان قومی خواست تا متحد شوند و ندا صلح افغان ها را در سطح ولایات و ولسوالی ها برساند تا دیگر هیچ افغان قربانی جنگ و خشونت نشود. موصوف گفت: "از طالبان می خواهیم تا به این طرح بی سابقه پاسخ مثبت ارائه کرده و به گفتگوهای صلح حاضر شوند." وی همچنان از سیاسیون کشور خواست تا بجای تفرقه افگنی و دوری اقوام بیایند و از این طرح صلح حمایت کنند. حدود دو هفته پیش، محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور، نقشه راه جدید صلح را مطرح کرد و گفت، دولت افغانستان می خواهد بدون پیش شرط با طالبان آتش بس کند و با آنان در هر جایی که باشند بخاطر صلح مذاکره کند. تعدیل قانون اساسی، آزادی زندانیان طالبان و خارج کردن نام مقام های این گروه از فهرست سیاه بین المللی، از دیگر موارد عمده این طرح بود که رئیس جمهور بیان کرد. طالبان تا اکنون، به شکل رسمی به پیشنهاد صلح دولت واکنش نشان نداده اند.

برای رسیدن به صلح، جرگه قومی دایر می کنیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد