برای-سومین-بار-باز-هم-طالب-از-زندان-بگرام-رها-شدند

شورای امنیت ملی افغانستان اعلام نموده که در سومین دور روند رهایی زندانیان طالبان، به تعداد صد زندانی دیگر این گروه از زندان «بگرام» در ولایت پروان آزاد شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز: دفتر شورای امنیت ملی کشور با نشر اعلامیه گفته است که این زندانیان روز گذشته (شنبه، ۲۳ حمل) براساس فرمان محمداشرف غنی به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای صلح و مهار کرونا آزاد شده‌اند.

شورای امنیت ملی تصریح نموده که در رهایی این زندانیان طالبان، وضعیت صحی، سن و مدت مجازات باقی‌مانده‌ی آنان درنظر گرفته شده است.

پیش از این در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته (20 و 21 حمل) نیز حدود 200 زندانی گروه طالبان از زندان بگرام آزاد شده بودند.

دفتر شورای امنیت ملی در اعلامیه‌ای همزمان با آزادی این زندانیان طالبان گفته بود که آنان براساس فرمان محمداشرف غنی به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای صلح و مهار کرونا آزاد شده‌اند.

به نقل از اعلامیه، این زندانیان شامل فهرست طولانی بودند که از سوی تیم فنی طالبان در جلسات با تیم فنی دولت در کابل شریک و در مورد آن بحث شده است.

شورای امنیت ملی گفته بود که این زندانیان از سوی ریاست عمومی امنیت ملی و دادستانی کل بیومتریک شده و سوگند یاد کرده‌اند که «هرگز به میدان جنگ بر نمی‌گردند». همچنان گفته شده است که رهبری طالبان در قطر نیز تعهد سپرده است که این زندانیان دوباره به صف جنگ بر نمی‌گردند.

در اعلامیه تأکید شده است که دولت افغانستان تعهد دارد تا برای پیشرفت در روند صلح، راه را برای مذاکرات بیشتر تخنیکی با طالبان باز نگهدارد.

رهایی زندانیان طالبان یکی از موضوعات مطرح شده در توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و طالبان بود. قرار بود رهایی این زندانیان پیش از بیستم حوت سال گذشته انجام شود، اما دولت افغانستان اعلام کرد که زندانیان را به‌گونه‌ی مشروط آزاد می‌کند.

این درحالی است که ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان این گروه در یادداشتی گفته است: «(تا) زمانی‌که هیأت امارت اسلامی در کابل برای تصدیق زندانیان و تسهیل روند رهایی آنان بود، (دولت افغانستان) بهانه‌جویی می‌کرد، اما وقتی این هیأت برگشت، اقدام به رهایی یک عده زندانیان نامعلوم کرد.»

برای سومین بار باز هم 100 طالب از زندان بگرام رها شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد