برای-گیرمانده-در-مرز-تورخم،-اجازه-برگشت-به-کشور-داده-شد

مقامات ولایت ننگرهار گفته اند: نیروهای سرحدی پاکستان، حوالی ساعت ۱۲:۰۰ شب گذشته، به ۱۷۲ افغان که از چندی به این طرف به دلیل بسته‌بودن مرز تورخم در پشاور گیر مانده بودند، اجازۀ ورود به افغانستان را داده اند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: غلام‌حیدر فقیرزی رئیس امور مهاجرین و عودت‌کنندگان ننگرهار از باز شدن مزر تورخم به روی مسافران افغان به رسانه ها خبر داد و گفت: سرانجام بعد از دو هفته مسدود بودن مزر تورخم دیشب به روی زنان، کودکان، بیماران و افراد کهن‌سال که قصد برگشت به افغانستان را داشتند باز شد.

مرزبانان افغان در تورخم  می گویند، این مسافران مدت دو هفته است که در زندان حکومت پاکستان به سر می برند و امشب بعد از سپری نمودن مشکلات زیاد توانستند از مزر عبور نمایند.

یک سرباز سرحدی در مرز تورخم به رسانه ها گفته است که نیروهای سرحدی پاکستان یک‌ونیم هفته پیش، این افراد را به پولیس سرحدی افغانستان نشان داده؛ اما دوباره با خود برده بودند.

به گفتۀ این منبع، پولیس سرحدی پاکستان، به دلیل مشکوک بودن این افراد و تحقیقات از آنها، این افغان‌ها را به خاک پاکستان  برگردانده اند.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار اظهارنموده است که تلاش‌های دیپلوماتیک جریان دارد تا دروازۀ تورخم به روی مسافرین باز گردد.

حضرت‌ عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد نیز یک روز پیشتر در صفحۀ فیس‌بوک خود نوشته بود که اگر پاکستان راه را باز نکند، از حکومت می‌خواهد که مسافرین را از طریق ترانسپورت هوایی منتقل سازد.

حکومت پاکستان، از حدود یک ماه به این طرف، تمامی مرزهایش را با افغانستان، بسته است.

در حال حاضر، در دو طرف دروازۀ تورخم نیز مسافرین زیادی منتظر اند تا این مسیر به روی رفت و آمد آنان باز گردد؛ اما هنوز روشن نیست که این مسیر چه زمانی باز خواهد شد؟

 

برای 172 گیرمانده در مرز تورخم، اجازه برگشت به کشور داده شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد