برخورد-سلیقه-ای-رییس-جمهور-در-گزینش-کمیشنران-حقوق-بشر

اعضای کاری مشترک جامعه مدنی مدعی اند که ۲۷ تن از کاندیدان کمیشنران حقوق بشر به دلایل نامعلوم و برخورد سلیقه ای از سوی رئیس جمهور غنی رد شده اند.

به گزارش افغان نیوز: شماری ازاعضای کاری مشترک جامعه مدنی، امروز دوشنبه( 13 حوت) طی یک کنفرانس مطبوعاتی انتقاد شان را از فرمان نادرست رئیس جمهور غنی ابراز داشتند و افراد معرفی شده از سوی اشرف غنی را غیر قانونی عنوان نمودند.

عبدالودود پدرام عضو گروه کاری مشترک برای گزینش کمیشنران حقوق بشر این کار اشرف غنی رئیس جمهور کشور را یک برخورد سلیقه ای و وقت کشی پنداشته و از سیاسی شدن این کمیسیون ابراز نگرانی می کند.

آقای پدرام تصریح می کند که اعضای کاری مشترک جامعه مدنی با در نظر داشت سطح تحصیل، سابقه کاری، ملیت و شایسته سالاری انتخاب شده است.

این عضو کاری مشترک جامعه مدنی در مورد گزینش کمیشنران حقوق بشر می افزاید؛ ده ماه از دوره کاری کمیشنران سابق می گذرد و 6 تن از کمیشنران این کمیسیون نیز استعفا داده اند. بنابراین هرچه زودتر نیاز است تا کمیشنران جدید معرفی شود.

وی همچنان علاوه نمود؛ با این که پروسه بررسی افراد برای کمیشنری حقوق بشر به بهترین وجه و بر اساس شایستگی آنها صورت گرفته اما رئیس جمهور آن افراد کارا و شایسته را رد نموده و عده ای را که خود انتخاب کرده جایگزین آنان نموده است.

از سوی هم آقای پدرام افراد گماشته شده به میل رئیس جمهور غنی را وابسته به احزاب و مرتکبان نقض حقوق بشر می داند و تاکید داشت که آقای غنی در پی سیاسی شدن پروسه گزینش کمیشنران حقوق بشر می باشد.

در همین حال نعیم ایوب زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان"تیفا" نیز سیاسی شدن این پروسه را خلاف قانون می داند ومی گوید که اگر این پروسه جنبه سیاسی به خود بگیرد موثریتش را از دست خواهد داد.

آقای ایوب زاده اظهار داشت که حکومت همواره متهم به نقض قانون و رفتارهای سلیقه ای در گماشتن افراد در سمت های دولتی بوده و بیشترین انتقادات فعالان مدنی بر سر رییس جمهور غنی به خاطر همین معضل بوده است.

اعضای کاری مشترک جامعه مدنی طی اعلامیه ای بر خواست های خود پافشاری کرده ابراز داشتند که رئیس جمهور باید بدون ضیاع وقت دلایل رد لیست افرادی که به عنوان کمیشنران حقوق بشر ترتیب شده بود را اعلام کند.

در این اعلامیه آمده است که یک ماه پیش، لیست کاندیدای کمیشنران حقوق بشر به ریاست جمهوری فرستاده شد اما پس از یک ماه به دلیلی که گزینش این افراد مطابق میل و سیلقه آقای غنی نبوده رد شده اند و آقای غنی هیچ دلیلی را برای این عملکردش ارایه نکرده است.

برخورد سلیقه ای رییس جمهور در گزینش کمیشنران حقوق بشر

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد