برنامه‌-صلح-در-بیست-سال-گذشته-پروژه‌ای-بوده-است

وزارت دولت در امور صلح برنامه‌ها و تلاش‌های صلح را در بیست سال گذشته مقطعی و پروژه‌ای دانسته و می‌گوید که نهاد‌های صلح باید تقویت شوند.

به گزارش افغان نیوز: سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح، امروز( یک‌شنبه، ۱۰ حوت) در برنامه حسابدهی دولت به ملت گفت که تلاش‌های صلح نباید مقطعی و زود گذر باشد؛ زیرا در بیست سال گذشته ارزش‌ها و برنامه‌های صلح در حد فعالیت‌های انجویی و پروژه‌ای تقلیل یافته بود. 

آقای نادری افزود؛ برای عبور از جنگ و رسیدن به صلح نیاز است که نهاد‌های دولتی و مرتبط به صلح تقویت شود، زیرا بیشتر فعالیت‌های دولت طی دو دهه گذشته  روی مبارزه با شورشگری و جنگ علیه تروریزم متمرکز بوده است. 

وی پیچیدگی جنگ کنونی، نبود دانش کافی، تازگی تیوری صلح، سطح بلند خشونت و تهدیدات امنیتی را از چالش‌های عمده  فرا راه کار این وزارت یاد کرده و گفت که سال ۱۴۰۰ را سال صلح نام‌گذاری می‌کند. 

او تاکید کرد که تلاش می‌شود تا برنامه‌های ادارات دولتی در این سال صلح محور گردد. 

نادری در مورد رهایی زندانیان باقی مانده طالبان که هیات سیاسی این گروه خواستاری رهایی آنان هستند، گفت که بدون آتش‌بس زندانیان رها نخواهند شد؛ زیرا خواست مردم افغانستان پیشرفت در مذاکرات صلح و آتش‌بس است. 

او از چگونگی بررسی توافقنامه امریکا و طالبان از سوی اداره جوبایدن ابراز بی‌خبری کرده و گفت که وزارت دولت در امور صلح در جریان پیشرفت بررسی‌های این سند قرار ندارد. 

آقای نادری جمع آوری بیش از هزار نظر و پیشنهادات نهادهای غیر دولتی را در مورد صلح از دست آوردهای یک‌ساله این وزارت دانسته و تاکید کرد که وزارت دولت در امور صلح جهت تقویت اجماع داخلی، منطقوی و خارجی در زمینه صلح گروه بین‌المللی حمایت از صلح را ایجاد کرده و با سازمان‌های بین‌المللی مرتبط به صلح و سفیران‌ کشورهای خارجی در کابل دیدار کرده و در آینده هم دوام دارد. 

وی گفت که تطبیق توافقنامه صلح میان حکومت و گروه طالبان به دوش وزارت دولت در امور صلح است و این وزارت پیشاپیش در این راستا آمادگی‌ گرفته و برنامه‌های منظم را تدوین و معنیت ادغام مجدد را نیز در ساختار وزارت ایجاد کرده است. 

این درحالی است که انس حقانی‌ به تازگی اعلام نموده که ما امروز هواپیمای بدون سرنشین و موشک در اختیار داریم؛ اگر آمریکایی‌ها در ماه می از افغانستان خارج نشوند، چنان بجنگیم که در گذشته ندیده باشید.

برنامه‌ صلح در بیست سال گذشته پروژه‌ای بوده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد