برگزاری-انتخابات-و-اشتراک-کم‌رنگ-مردم

پس از حاکمیت طالبان و روی کار آمدن نظام جدید در افغانتستان، امروز شنبه(۶، میزان) چهارمین انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۷ صبح شروع و تا کنون جریان دارد؛ اما حضور مردم به دلایل مختلف کمرنگ می باشد.

به گزارش افغان نیوز: هرچند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امروز نسبت به انتخابات پارلمانی سال گذشته با مشکلات اندکی روبر است و تا حدی چالش های انتخاباتی که کارمندان کمیسیون با آن مواجه بود، کاسته شده است؛ اما اشتراک و حضور مردم به پای صندوق های رای نسبت به چند دور انتخابات های گذشته کم رنگ تر است.

کمیسیون انتخابات گفته است که امروز قرار است 9 اعشاریه شش میلیون نفر در 5 هزار و 773 مرکرز رای دهی در سراسر کشور به پای صندوق های رای حضور یابند و به کاندیدای مورد نظرشان رای دهند. این انتخابات از لحاظ نظارت و مشاهده نیز متفاوت از انتخابات های گذشته است و در انتخابات امروز هیچ ناظر خارجی بر روند برگزاری انتخابات نظارت ندارد و به جای آن از سوی نامزدان ریاست جمهوری هزاران تن برای نظارت از جریان انتخابات استخدام شده اند.

تکرار چالش های گذشته

هر چند چالش های چون بازشدن دیرهنگام مراکز و محلات رای دهی، درست کار نکردن دستگاه انگشت نگاری( بایومتریک)، ناتوانی کار مندان در استفاده از دستگاه بایومتریک و مدیریت نادرست محلات رای دهی، مشکلات فهرست نام رای دهندگان که در انتخابات پارلمانی به شکل گسترده وجود داشت، در این انتخابات دست کم در شهر کابل، پایتخت کشور  به جز چند مورد اندک در قسمت فهرست نام رای دهندگان و دستگاه بایومتریک، به چشم نمیخورد.

از سوی هم، گزارشهای وجود دارد که کمیسیون انتخابات فهرست نام رای دهندگان ولایت بدخشان را اشتباها در محل رای دهی در شهرک مهدیه کابل فرستاده است و این محل رای دهی به دلیل نبود فهرست نام رای دهندگان چندین ساعت از سوی مدیران محل بسته نگهداشته شده است.

کریم خلیلی، معاون پیشین ریاست جمهوری که پس از استعمال رای خود با خبرنگاران صحبت می کرد نیز از مشکلات در چند محل رای دهی در غرب کابل یاد آوری کرده و گفت که در چندین محل رای دهدی در شهرک مهدیه کابل دستگاه بایومتریک درست کار نکرده و کارمندان کمیسیون و رای دهندگان به چالش مواجه شده اند.

در این میان، دیر باز شدن شماری از محلات که در انتخابات پارلمان یکی از چالش های عمده بود در این انتخابات نیز تکرار شد. لیسه شهرک مهدیه و سید الشهدا دو محل رای دهی در غرب کابل به دلیل دیر حضور یافتند، کارمندان کمیسیون دست کم دو ساعت پس از آغاز روند رای دهی، شروع به فعالیت کرده اند.

اشتراک کم رنگ مردم

مردم افغانستان در سه دور انتخابات گذشته ریاست جمهوری به گونه ای گسترده شرکت کردند و با حضور وسیع خود به انتخابات به عنوان یک پروسه ملی و عمومی اعتبار بخشیدند. اما این انتخابات ریاست جمهوری که امروز برگزار شد، یکی از پر چالش ترین انتخاباتی ریاست جمهوری است. در روزهای نخست آغاز پیکارهای نامزدان و گرم بودن گفتگوهای صلح باورهای بر این بود که انتخابات برگزاری نمی شود.  حتی شماری از نامزدان ریاست جمهوری به دلیل نا روشن بودن سر نوشت انتخابات، بخش های از دفتر ستاد انتخاباتی شان را به حالت نیمه تعطیل در آروده بودند. اما پس از لغو گفتگوهای صلح از سوی دونالد ترامپف وضعیت سیاسی در کشور تغیر کرد و انتخابات از اولویت های تمامی نامزدان و حکومت قرار گرفت.

امروز انتخابات در حالی جریان دارد که حضور مردم نسبت به انتخابات های گذشته کم-رنگ و صف های رای دهندگان در شماری از محلات رای دهی از شمار انگشتان دست بیشتر نیست. مسجد امام زمان در پل خشک و مسجد باقر العلوم در نوآباد دوغ آباد در غرب کابل دو محل رای دهی هستند که در چند دور انتخابات از جمله انتخابات پارلمانی سال گذشته، حضور رای دهندگان در آن وسیع و صف ها طولانی بود؛ اما در این انتخابات حضور مردم چندان وسیع و پررنگ نبود.

محمد ابراهیم باشنده شهر کابل که در مسجد باقر العلوم برای رای دهی در جمع شماری دیگری از رای دهندگان به ردیف ایستاده است، به خبرگزاری افغان نیوز می گوید که تهدیدات امنیتی و عدم تامین شفافیت در انتخابات های گذشته از دلایل حضور کم رنگ مردم  در این انتخابات است.

او گفت: " مردم در انتخابات پارلمان بصورت وسیع شرکت کردند ولی کمیسیون انتخابات و حکومت با رای مردم چه کردند؟ کمیسیون در قسمت رای مردم امانت داری را حفظ نکرد و رای مردم را به سود نامزد مشخص تغییر داد".

حکیم تورسن؛ یکی از نامزدان ریاست جمهوری که ساعات پس از آغاز روند رای دهی با رسانه ها صحبت می کرد نیز حضور مردم را در این انتخابات کم رنگ خواند و از شهروندان کشور خواست که بدون در نظرداشت همه مسائل باید به محلات رای دهی حضور یافته و به نامزد مورد نظر خود رای دهند.

تامین امنیت و نگرانی از عدم شفافیت

مسوولان امنیتی کابل دو روز پیش اعلام کردند که پلان مشترک تامین امنیت انتخابات را روی دست داردند و تمامی تهدیدات امنتی را به گونه جدی زیر نظر دارند.

شهروندان کابل نیز امروز از تامین امنیت شان از سوی  نیروهای امنیتی قدردانی کرده و می گویند که نیروهای امنیتی در محلات و مراکز رای دهی به گونه جدی برای تامین امنیت آنان حضور دارند.

قاسم اسلامی، یکی از رای دهندگان که در مسجد امام زمان در صف رای دهندگان برای استعمال رای خود حضور دارد می گوید: " پیش از اینکه بیایم رای بدهم، یک دو بار آمدم در محل تا از امنیت مطمین شوم ،وقتی دیدم نیروهای امنیتی آماده باش ایستاده اند، از بابت امنیت خیالم راحت شد و آمدم در صف برای رای دهی ایستاده شدم".

با آنکه شهروندان کابل از تامین امنیت شان در روز انتخابات راضی به نظر می رسند؛ اما به گونه جدی نگرانی شان را از عدم تامین شفافیت در انتخابات ابراز می کنند.

آقای اسلامی می گوید: « مردم بارها به انتخابات شرکت کردند ولی سرنوشت رای آنها درست معلوم نشد».

نجیب الله مالکی از دیگر رای دهندگانی است که در مسجد امام زمان در ردیف رای-دهندگان حضور دارد و می گوید که صرفا به خاطر ادای مسوولیت شهروندی خود آمده است تا رای خود را به نفع یکی از نامزدان ریاست جمهوری در صندق بریزد.

او می گوید که به خاطر عدم امانت داری کمیسیون انتخابات و حکومت در قسمت رای شهروندان در انتخابات های گذشته؛ این بارهم از تامین شفافیت و عدالت در انتخابات اطمنیان و اعتماد کامل ندارد.

شهروندان کابل در حالی از تامین امنیت جان شان از سوی نیروهای امنیتی رضایت دارند که پیش از روز برگزای انتخابات، گروه طالبان هشدار داده بود که به تمامی مراکز و محلات رای دهی حملات نظامی می کند.

برگزاری انتخابات و اشتراک کم‌رنگ مردم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد