برگزاری-جرگه-مشورتی-صلح-در-غیاب-شخصیت‌های-سیاسی

محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور امروز دوشنبه (۹ ثور) جرگه مشورتی صلح را در غیاب شماری از چهره ها و شخصیت های ملی و سیاسی افتتاح کرد.

به گزارش افغان نیوز: محمدعمر داوودزی، رییس کمیسیون برگزار کننده این جرگه در مراسم افتتاح آن گفت که در جرگه مشورتی صلح بیش از 3200 نفر از سراسر کشور اشتراک کرده‌اند و 300 مهمان نیز به این جرگه دعوت شده‌اند.

آقای داوود زی اعلام نمود که در این جرگه از هر ولسوالی اگر امن بوده و یا نبوده، حداقل یک نفر حضور دارند. یعنی این بزرگترین لویه جرگه تاریخ معاصر افغانستان است که 3200 عضو منتخب و 300 مهمان در آن اشتراک دارند.

داوود زی ضمن تشکری از طالبان که به مردم مناطق تحت کنترول‌شان اجازه اشتراک در این جرگه را داده‌اند گفت که از طالبان هم می‌خواهیم که به پیام نمایندگان جرگه و تصامیم لویه جرگه گوش دهند و استفاده کنند.

به گفته وی، در این جرگه 51 کمیته که هر کدام 70 تا 80 نفر عضو دارد، ایجاد شده و پس فردا نتایج کار کمیته‌ها به نشست عمومی جرگه گزارش داده می‌شود.

این درحالی است که ده‌ها شخصیت ملی و جهادی، احزاب سیاسی، تیم‌های انتخاباتی و نهادهای جامعه مدنی این جرگه را تحریم کرده‌اند.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز پیش از این اعلام کرده بود که جرگه مشورتی صلح را به سود مردم و به مثابه راه رسیدن به اجماع بزرگ ملی نمی‌داند و برگزاری آن باید به تاخیر افتد.

از جمله نامزدانی که این لویه جرگه را تحریم کرده‌اند، غلام فاروق نجرابی، حکیم تورسن، نورالحق علومی، احمد ولی مسعود، محمد حنیف اتمر، فرامرز تمنا، شیدا محمد ابدالی، محمد شهاب حکیمی، رحمت الله نبیل، عنایت الله حفیظ، محمد ابراهیم الکوزی و نورالرحمان لیوال هستند.

برگزاری جرگه مشورتی صلح در غیاب شخصیت‌های سیاسی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد