برگزاری-نشست-مشورتی-صلح-با-دانش‌جویان-در-کابل

وزارت دولت در امور صلح با همکاری دانشگاه رنا، نشست یک روزه « جوانان برای صلح » را با حضور بیش از ۲۰۰ جوان از مراکز مختلف تحصیلی ۲۱ ولایت کشور در کابل برگزار کرد.

به گزارش افغان نیوز: ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، امروز پنج‌شنبه( 26، جدی ) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت که جوانان تحصیل کرده بازوی اصلی پیشبرد پروسه صلح هستند و باید زمینه و فرصت مشارکت آنها تسهیل و تسریع گردد.

بانو انوری بیان کرد، وزارت دولت در امور صلح در تمام مراحل پروسه، به ویژه در مرحله استحکام صلح، مشارکت جوانان را در پیام رسانی، فرهنگ سازی، حمایت و حفاظت از روند صلح، اجتناب ناپذیر می‌داند و تلاش دارد تا نقش جوانان را در این روند تسهیل و تامین کند.

وی افزود: « گفتگو های صلح بیش از هر زمان دیگری، به تامین صلح نزدیک تر شده است. بدون شک برای رسدن به صلح پایدار، افزون بر نهاد های رسمی مسوول، مشارکت و ایفای نقش موثر تمام اقشار جامعه به ویژه جوانان ضروری و حتمی است و آنان نقش بی بدیل در این راستا به عهده دارند».

از سوی هم، عایشه خرم، نماینده جوانان افغانستان در سازمان ملل متحد اظهار داشت؛ برقراری صلح پایدار از اولویت های مهم دولت و مردم افغانستان است. از این‌رو شمولیت و سهم گیری تمام اقشار جامعه به خصوص جوانان در روند صلح، یکی از پیش شرط های اساسی موفقیت این پروسه ملی خواهد بود.

وی افزود: در حدود 65 درصد جمعیت افغانستان را جوانان تشکیل داده اند، از این‌رو نقش موثر برای سهم گیری جوانان در روند صلح و همچنین بسیج آنها بر محور برقراری صلح پایدار یکی از اولویت های زوارت دولت در امور صلح است که باید انجام دهد.

در همین حال، اجمل شاپور، معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ بیان کرد، تامین و تحقق صلح باعزت، پایدار و عادلانه و ختم جنگ چهل ساله، از خواسته های اساسی و بنیادی مردم افغانستان است که خوشبختانه جهت تحقق آن، تلاش های وسیع ملی و بین المللی تسریع یافته است.

او گفت: افزون بر تلاش های حکومت، علمای دین، فعالین جامعه مدنی، مدافعین حقوق بشر، فعالین اجتماعی و فرهنگی، جنبش ها و حرکت های مردمی، زنان و جوانان و سایر اقشار جامعه به شکل جدی جهت ایفای نقش و سهم گیری در تامین صلح، فعال شده اند. تا یک صلح پایدار و دایمی در کشور حاکم شود. به گفته وی، روند هماهنگی، انسجام و اتحاد منطقه و جهان در حمایت از پروسه صلح افغانستان و ختم جنگ، به شکل بی‌پیشینه‌ای به وجود آمده است.

این درحالی است که ملا هيبت الله آخوند رئیس طالبان امروز پنجشنبه (26 جدی) در باره ی روند صلح افغانستان گفته است:« ما روی یک آتش بس کوتا مدت برای از سرگیری مذاکرات صلح با ایالات متحده امریکا آماده هستیم».

برگزاری نشست مشورتی صلح با دانش‌جویان در کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد