برگزاری-کنفرانس-مبارزه-علیه-تروریزم-در-تاجکستان

حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه افغنستان در کنفرانس مبارزه علیه تروریزم و جلوگیری از افراطیت خشونتزا که به میزبانی جمهوری تاجکستان، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا با اشتراک ۴۷ کشور و سازمان بین المللی و منطقه یی در شهر دوشنبه دایر گردید، اشتراک نمود.

به گزارش افغان نیوز: در این کنفرانس، امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان به تجارب موفق و پیشینه مبارزه آن کشور در امر مبارزه علیه تروریزم و مشکلات داخلی افغانستان در سالهای ۹۰ شمسی اشاره نموده و عدم توجه و همکاری جامعه بین المللی در آن مقطع زمانی را مایه گسترش تروریزم و یکی از دلایل وقوع حادثه یازدهم سپتمبر پنداشت. وی تروریزم را یک چالش منطقه یی و جهانی خوانده و اذعان داشت که این پدیده به هیچ ملت و دینی ارتباط ندارد.

آقای رحمان، از جامعه جهانی خواست که به صورت مشترک برای مهار این پدیده شوم پرداخته و علیه آن مبارزه نماید. وی از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت نموده و از آمادگی کشورش در این زمینه اطلاع داد.

معین سیاسی وزارت امور خارجه که به نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان در رأس یک هیأت عازم دوشنبه گردیده است؛ طی بیانیه خویش، به شرح عوامل رشد و چگونگی تروریزم پرداخته و گسترش این پدیده را ناشی از پایینبودن سطح همکاری و وفاق بینالمللی، استفاده ابزاری از این پدیده توسط بعضی دول و رابطه نزدیک شبکههای تروریستی با شبکههای مافیایی و جنایی عنوان کرد. وی برای امحای این پدیده، خواستار همکاری جدی جامعه جهانی گردیده و در این عرصه بر مسؤولیتپذیری بیشتر دول تأکید کرد.

حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه، در حاشیۀ این کنفرانس با انشیرهنری شیردین، معین وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز دیدار و گفتگو کرد.

معین سیاسی وزارت امور خارجه، نقش ایالات متحده را در قبال انکشاف اقتصادی و اجتماعی افغانستان و امحای تروریزم در کشور و منطقه مهم دانسته و بر اجماع منطقهیی برای مبارزه با چالشهای مشترک امنیتی تأکید نمود.

معین وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا، بر دوام همکاری ایالات متحده که در ستراتیژی جدید آن کشور به آن اشاره شده است، تأکید نموده و از ادامه حمایت آن کشور جهت تأمین صلح و ثبات در افغانستان اطمینان داد.

در این ملاقات، طرفین با توجه به اهمیت روابط و همکاریهای مشترک در عرصه مبارزه علیه تروریزم تأکید نمودند.

حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه، در این کنفرانس با جین کرستیفی بلیارد، معاون اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آقای ولادیمیر ورونکوف، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد و مسئوول دفتر مبارزه علیه تروریزم سازمان ملل متحد و مطلق ماجد القحطانی، نماینده خاص وزیر امور خارجه قطر در امور تروریزم، میانجیگری و حل منازعات، طور جداگانه دیدار و ملاقات نمود.

در این ملاقاتها بر دوام مساعی و مبارزه علیه تروریزم و تلاش مشترک برای امحای این چالش امنیتی تأکید صورت گرفته و روی گسترش ساحات همکاری در عرصه همکاریهای امنیتی در قالب نورمها و قواعد بینالمللی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

ملاقات کنندگان به اهمیت صلح و ثبات افغانستان و تأثیرات مثبت آن روی تحکیم صلح و ثبات در منطقه و جهان اشاره نموده و خواهان همکاری کشورهای منطقه در عرصه های مختلف اقتصادی، تجارتی و امنیتی گردیدند.

برگزاری کنفرانس مبارزه علیه تروریزم در تاجکستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد