بلخی-کابل-فردا-از-نشست-منطقه‌ای-میزبانی-میکند

سخنگوی وزارت امور خارجه ا.ا می‌گوید که فردا کابل میزبان یک نشست منطقه‌ای خواهد بود که در آن نمایندگان کشور‌های منطقه و همسایه‌ افغانستان حضور خواهد داشت.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه ا.ا در یک نوار تصویری که از تلویزیون ملی افغانستان، نشر شده می‌گوید که فردا(دوشنبه، ۹ دلو) کابل میزبان یک نشست منطقه‌ای زیر نام؛ «ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان» خواهد بود.
آقای بلخی می‌افزاید، در این کنفرانس نمایندگان کشورهای منطقه و همسایه افغانستان شرکت خواهند کرد.
این در حالی است که سید رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه ایران چندی پیش در ایکس نگاشته است که «هفته آینده، کابل شاهد تحرک دیپلماتیک منطقه‌ای شایان توجهی خواهد بود»

موسوی نوشته است: «نشست منطقه‌ای کابل که در آن ایران، پاکستان، روسیه و چین حتما شرکت دارند و پیش از نشست دوحه  برگزار می‌شود و این نشست نشان‌دهنده توجه ویژه همسایگان افغانستان به صلح، ثبات، رفاه مردم افغانستان و امنيت در منطقه است».

چندی قبل ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه روسیه در امور افغانستان هم گفته بود که نشست روسیه، چین، ایران و پاکستان درباره‌ی افغانستان ممکن است تا پایان ماه جنوری برگزار شود.

کابلوف گفته است که تعامل با ا.ا در راستای «ایجاد یک دولت فراگیر، مبارزه با تروریسم و مبارزه با مواد مخدر» در دستور کار نشست روسیه با سه همسایه افغانستان خواهد بود.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه ا.ا در دیدار با سفیران و نمایندگان شماری از کشورها در کابل، وضعیت روابط دیپلماتیک این کشور با کشورهای منطقه را قابل توجه دانسته و و گفته است که این کشورها برای افزایش و تداوم «تعامل مثبت» ا.ا «مشورت‌هایی منطقه‌ای انجام دهند».

او از دیپلمات‌های این کشورها خواسته است که بر اساس «روایت منطقه‌محور، از فرصت‌های ایجاد شده در افغانستان استفاده کرده و مدیریت تهدیدات بالقوه را هماهنگ کنند».

بلخی: کابل فردا از نشست منطقه‌ای میزبانی میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد