به-صحت-روانی-اشرف-غنی-شک-دارم

معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید او به درست بودن صحت روانی رییس جمهور شک دارد.

به گزارش افغان نیوز: همایون‌همایون، معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید او به درست بودن صحت روانی رییس جمهور شک دارد. آقای همایون دلیل این شک را اقداماتِ خودسرانه و غیر قانونی رییس جمهور می‌داند. آقای همایون این موضوع را ‌روز چهارشنبه در نشست عمومی مجلس، مطرح کرد.

ماجرا زمانی آغاز شد که چند عضو مجلس از برخوردهای تبعیض آمیز در درون حکومت و اقدامات و تصمیم‌های دیکتاتورگونه رییس‌جمهور انتقاد کردند. عبدالستاردرزابی عضو مجلس نمایندگان با اشاره به ممنوع‌الدخول شدن عبدالرشیددوستم معاون اول ریاست جمهوری گفت، رییس جمهور در پی حذف ازبیک‌ها و ترک‌تباران افغانستان از نظام است.

آقای درزابی تأکید کرد که کرسی‌های دولتی تحفۀ رییس جمهور و رییس اجرایی نیست که در مورد آن تصمیم بگیرند. او افزود که شخص رییس‌جمهور و محاکم عادی صلاحیت تعیین جزا برای آقای دوستم را ندارد و حتی اگر معاون اول رییس جمهور مرتکب جنایت هم شده باشد، باید اتهام آن از سوی کمیسیون یا محکمهء خاص بررسی شود.

آقای درزابی افزود که از شش ماه به‌این‌سو تحقیقی را روی اقدامات حکومت برای حذف ازبیک‌ها و ترک‌من‌های افغانستان انجام داده که نشان می‌دهد ۲۵ جنرال ازبیک و ترکمن‌تبار افغانستان، از نهادهای امنیتی این کشور برکنار شده‌اند. به گفتهء این نماینده مجلس، جنرالان ترک‌من و اوزبیک در هیچ قول‌اردو، گارنیزیون، لوا و کندک‌های ارتش حضور ندارند.

اما تنها اوزبیک تباران نبودند که در نشست عمومی روز چهارشنبه مجلس، از اقدامات تبعیض‌آمیز حکومت و در رأس آن رییس جمهور انتقاد کردند. عبدالطیف‌پدرام نماینده ضد حکومت مجلس نمایندگان، با اشاره به نامهء تبعیض آمیز فرمانده امن و نظم عامه وزرات داخله که مبنای آن فرمان رییس جمهور خوانده شده گفت، این نامه و مبنای آن تکان‌دهنده است. گرچند به گفتهء این نماینده مجلس، در پیوند به این موضوع دو تن از منصوبین وزارت امورداخله برکنار شده؛ اما این افراد از مقام‌های پایین این وزارت بودند و فردی که باید در این رابطه به مردم افغانستان پاسخ بگوید، شخص رییس جمهور است.

به صحت روانی اشرف غنی شک دارم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد