بهره‌-برداری-از-پروژۀ-تاپی-دراز-مدت-است

در اعلامیۀ ریاست اجراییه در پیوند به افتتاح پروژۀ تاپی آمده است که با درنظرداشت وضعیت جاری و سیاست برخی کشورها در قبال امنیت و ثبات منطقه، بهره‌برداری از پروژۀ تاپی امری زمان‌بر و درازمدت خواهد بود.

به گزارش شافغان نیوز: در اعلامیه آمده است؛ خوشبختانه پس از سال‌ها انتظار کار ساخت پایپ لاین گاز تاپی در ولایت هرات روز جمعه (۴ حوت) با حضور رهبران کشورهای افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند رسماً افتتاح شد.

پروژه تاپی به طول ۱۸۴۰ کیلومتر یکی از بزرگترین پروژه‌های اقتصادی- منطقه‌یی است که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد.

قرار است سالانه به مقدار ۳۳ میلیارد کوبیک گاز از طریق این پایپ لاین انتقال داده شود.

پروژۀ تاپی تنها پروژه گاز نیست؛ بلکه برق، فایبر نوری و خط آهن را نیز در بر خواهد داشت.

این پروژه از ولایت هرات آغاز شده و به ولایات فراه، نیمروز، هلمند و کندهار و از این مسیر به پاکستان و در نهایت به هند توسعه خواهد یافت.

این پروژۀ بزرگ منطقه‌یی علاوه بر این‌که بخشی از انرژی کشورهای افغانستان و آسیای جنوبی را تأمین می‌کند، در گسترش روابط و دادوستد کشورهای آسیای مرکزی و جنوب آسیا نیز تأثیر قابل ملاحظه‌یی برجا خواهد گذاشت.

البته با درنظرداشت وضعیت جاری و سیاست برخی کشورها در قبال امنیت و ثبات منطقه، بهره‌برداری از پروژۀ تاپی امری زمان‌بر و درازمدت خواهد بود.

منفعت تاپی و پروژه‌های مشابه دیگر، به گونۀ مستقیم به رشد اقتصادی و رفاه همۀ ملت‌های منطقه تأثیرگذار است؛ به همین دلیل، جانب افغانستان از همۀ کشورهای ذیدخل آرزو دارد که در مسیر موفقیت و پیروزی تاپی و پروژه‌های عمرانی دیگر منطقه‌یی با صداقت گام بردارند.

در سال‌های پسین با استفاده از تمام ابزارها و امکانات تلاش ورزیده‌ایم که زمینۀ عملی‌سازی این پروژۀ تاریخی و مهم را فراهم سازیم و خوشبتختانه دیروز شاهد افتتاح آن بودیم. افتتاح این پروژۀ زیربنایی را به همۀ مردم افغانستان و ملت‌های منطقه تبریک عرض می‌داریم.

مردم افغانستان با تمام توان در راستای تطبیق این پروژۀ مهم منطقه‌یی تلاش خواهند کرد و به گروه‌هایی‌که مانع توسعه و پیشرفت منطقه هستند، اجازه نخواهند داد در برابر این پروژۀ عمرانی چالش و مشکل ایجاد نمایند.

بهره‌ برداری از پروژۀ تاپی دراز مدت است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد