بیت‌المقدس،-پایتخت-تقسیم-ناشدنی-برای-اسرائیلی‌ها

رییس جمهور ترامپ در قصر سفید به خبرنگاران گفته است که بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت "تقسیم ناشدنی" اسرائیل باقی خواهد ماند.

به گزارش افغان نیوز: دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا دیروز سه شنبه (۲۸ جنوری) در قصر سفید به خبرنگاران گفت: "طرح صلح ادارۀ او، آخرین فرصت برای فلسطینی‌ها جهت دستیابی به صلح بوده می‌تواند."

آقای ترامپ هنگام معرفی این طرح گفت: "او خواهان ایجاد کشور فلسطین است و بیت‌المقدس شرقی به‌عنوان پایتخت این‌کشور پذیرفته شده می‌تواند."

او افزود: "می‌خواهم این طرح برای فلسطینی‌ها بهترین طرح باشد و باید هم چنین شود.؛ زیرا توافق امروز یک فرصت تاریخی برای فلسطینی‌هاست تا سرانجام کشور مستقل‌شان را داشته باشند. پس از ۷۰ سال که پیشرفت‌های خیلی اندک صورت گرفته، این‌بار شاید آخرین فرصت برای آن‌ها باشد."

رئیس جمهور امریکا که در کنار بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل در قصر سفید سخنرانی می‌کرد، همچنان گفت که کشورش حق حاکمیت اسرائیل را به‌رسمیت می‌‌شناسد.

دونالد ترمپ افزود: "از اسرائیل می‌خواهد تا هیچ‌گاه روی امنیت‌اش معامله نکند."

رئیس جمهور امریکا دیروز گفت؛ با محمود عباس رئیس جمهور فلسطین هم در مورد طرح خود صحبت کرده‌است. او افزود که فلسطینیان می‌توانند با اسرائیل وارد مذاکره شوند و به کشور دل‌خواه خود برسند.

دونالد ترمپ به محمود عباس پیام داد که اگر مسیر صلح را انتخاب کند، ایالات متحده، گام‌به‌گام همراه فلسطین خواهد بود.

در نشست مشترک، بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل گفت که کشورش همواره در پی صلح بوده‌است.

او از دونالد ترمپ هم سپاس‌گزاری کرد که حاکمیت اسرائیل و مناطق این‌کشور را به رسمیت شناخت و همچنان آیندۀ درخشانی برای فلسطینیان و مردم شرق میانه ارائه کرد.

این درحالی است که واکنش‌ها به‌ "طرح صلح" دونالد ترمپ متفاوت بوده، دفتر بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا گفته که این طرح می‌تواند گام مثبتی برای پیشرفت باشد.

اما حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی رئیس جمهور ایران در پیامی نوشت: "هیچ تعاملی با فلسطینی‌ها در دستور کار نیست. این طرح صلح و شگوفایی نیست، بلکه طرح تحمیل و تحریم است."

دونالد ترمپ دیروز گفت که طرح او برای فلسطین تا ۵۰ میلیارد دالر کمک فراهم می‌کند، اما به استدلال او، برخی از کشور‌ها، از فلسطینیان استفاده‌جویی می‌کنند و نمی‌گذارند آن‌ها به اهداف‌شان که داشتن یک کشور است دست یابند.

بیت‌المقدس، پایتخت "تقسیم ناشدنی" برای اسرائیلی‌ها

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد