بیش-از-درصد-جنگجویان-مخالف-مسلح-دولت-افغانستان؛-خارجی-هستند

کارشناسان سازمان ملل شمار تخمینی جنگجویان مخالف مسلح دولت افغانستان را ۴۵هزار تن گفته اند که بین ۲۰ تا ۲۵هزار تن آنها تبعه خارجی هستند و به افغانستان تعلق ندارند.

به گزارش افغان خبر: کارشناسان ملل متحدی تاکید کردند که جنگجویان القاعده به حمایت طالبان در افغانستان برخواسته اند و گروه داعش در این اواخیر تضعیف گردیده است.

دو چویله صدای آلمان با نشر این گزارش نوشته که این کارشناسان از قول چندین مقام ارشد که از آن ها نام گرفته نشده، روایت نموده اند که "این نقش پردازان بد... متقابلاً همدیگر را تقویت کرده و یک چالش تروریستی چشمگیر و فزاینده را نه تنها برای این کشور بلکه همچنان برای جامعه بین المللی به وجود می آورند".

کارشناسان گفته اند که چندین کشور اظهار کردند که مناسبات بین طالبان و القاعده در زمانی که اختر منصور طالبان را رهبری می کرد، بهبود یافته و تحت رهبری هیبت الله آخوند زاده  جانشین او ادامه دارد.

چندین کشور به این کارشناسان گفته اند که جنگجویان القاعده "به حیث آمران متخصص برای گروه های طالبان عمل می کنند، به ویژه در قسمت آنچه متعلق به بخش مربوط به وسایل انفجار از دور می باشد".

کارشناسانی که تحریم ها علیه طالبان را نظارت می کنند، در این گزارش عنوانی  شورای امنیت ملل متحد می گویند که گروه "دولت اسلامی" یا داعش قلمرو و جنگجویانش را از دست داده است. آن ها می افزایند که "با این هم، آن ها به حیث یک چالش جدی باقی می مانند".

داعش در اوج نفوذش در سال ۲۰۱۵ میلادی نه ولسوالی را در ولایت ننگرهار کنترول می کرد، اما در حال حاضر نفوذش کاهش یافته است و حد اکثر سه و نیم ولسوالی را در اختیار دارد.

به گفته این گزارش، شمار جنگجویان شان در اثر عملیات نظامی حکومت افغانستان  و حملات هوائی نیروهای بین المللی کاهش یافته است.

این کارشناسان گفته اند که چندین کشور به تیم آن ها گزارش داده اند که شمار جنگجویان "دولت اسلامی" یا داعش در شرق افغانستان از تخمین ۳۵۰۰ نفر به ۱۶۰۰ نفر پائین آمده است که از جمله ۷۰۰ تن آن خارجیان هستند.

تا جایی که به جنگجویان خارجی  مربوط می شود، این گزارش می گوید که بخش اعظم نزدیک به ۷۵۰۰ تا ۷۶۰۰ نفر آن ها که در کنار طالبان می جنگیدند، در نتیجه عملیات نظامی به پاکستان فرار کرده اند.

گفته می شود که گروه دوم متشکل از جنگجویان چینی، روسی و آسیای مرکزی به شمول جنبش اسلامی اوزبیکستان می باشد؛ در حالیکه گروه سوم متشکل از جنگجویان "دولت اسلامی" یا داعش است و گروه چهارم عبارت از القاعده و متحدانش می باشد.

طالبان و سایر گروه های تروریستی بیشتر پول های مورد نیاز شان را از طریق کشت و قاچاق مواد مخدر تامین میکنند و علاوه بر آن استفاده از معادن و پول های شخصی شان نیز تامین میگردند.

طالبان برای پنج سال حکومت افغانستان را تحت رهبری ملا محمد عمر کنترول میکردند، اما بعد از سال 2001 میلادی این گروه شکست خورد و بعد از از آن در تلاش کنترول دوبار حکوم کابل برآمدند، اما افراد داعش به تزاگی مشکلی برای نیروهای امینیتی افغانستان شده است.

 

بیش از 50درصد جنگجویان مخالف مسلح دولت افغانستان؛ خارجی هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد