بیش-از-هزار-شکایت-شامل-جرایم-انتخاباتی-می‌شود

کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی می‌گوید: از میان ۱۶ هزارو ۵۵۱ شکایت که پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به این کمیسیون ثبت گردیده، ۳ هزارو ۲۷۲ شکایت آن شامل جرایم انتخاباتی می‌شود.

به گزارش افغان نیوز: زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون شکایات انتخابات امروز( یک‌شنبه، 15 جدی) در نشست خبری گفت که از میان بیش از 16 هزار شکایت که در این کمیسیون به ثبت رسیده، 4 هزراو 303 شکایت آن شامل تخلفات و 1 هزارو 371 شکایت دیگر آن شامل تخطی انتخاباتی می‌شود.

رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی افزود که جرایم انتخاباتی مطابق فقر 2 ماده نود و هفتم قانون انتخابات، از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی بررسی، تشخیص و شناسایی می‌شود و مترکبان آن را غرض  تعقیب عدلی به مراجع ذیصلاح معرفی می‌کند.

خانم شینواری گفت که شکایات ثبت شده به 16 نوع شکایت تصنیف بندی شده است که تفاوت رای بایومتریک با فورم نتایج، آرای مشکوک، آرای بدون بایومتریک و کاهش آرا به ضرر کاندید مشخص از جمله تصنیف بندی‌های است که بیشترین شکایت‌ها در آن به ثبت رسیده است.

به گفته رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی، 5 هزارو 564 شکایت از دسته انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله، 3 هزارو 711 شکایت از دسته انتخاباتی گلبدین حکمتیار، 3 هزارو 302 شکایت از دسته انتخابای از دسته انتخاباتی اشرف غنی و 1 شکایت از دسته انتخاباتی رحمت الله نبیل تصنیف بندی و بررسی شده و قرار است که در باره آن تصمیم گرفته شود.

قاسم الیاسی، منشی و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد عدم دسترسی دفتر‌های ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی به سیستم یوزر و عدم همکاری کمیسیون انتخابات با این کمیسیون گفت: « مشکل دسترسی دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات به یوزر تا کنون حل نشده و کمیسیون انتخابات در مورد اینکه آیا یوزر را به دسترس این کمیسیون در ولایت ها قرار دهد یا خیر، نشست دارد».

آقای الیاسی افزود که عدم دسترسی به یوزر به روند کار کمیسیون شکایات انتخاباتی تاثیر زیادی دارد و سرعت کار این کمیسیون را به مشکل مواجه می کند، چون شماری از شکایات از جمله شکایت‌های است که کمیسیون شکایات ناگزیر است برای حقیقت یابی به سیتستم یوزر مراجعه نماید.

خانم شینواری در مورد همکاری‌ها میان کمیسیون‌های انتخاباتی گفت که کمیسیون انتخابات با کمیسیون شکایات در کل همکاری خوبی دارد؛ اما در قسمت دسترسی به یوزر و در خواست اطلاعات در مورد شرکت درملوک که کمسیون شکایات تقاضا کرده بود، سهل انگاری می‌کند.

این همه در حالی است که چندی پیش کمیسیون مستقل انتخابات نتایج نخستین انتخابات ریاست جمهوری را پس از سه ماه تاخیر اعلام کرد و در پیوند به آن بیش از 16 هزار شکایات از سوی دسته‌های انتخاباتی به کمیسیون شکایات انتخاباتی به ثبت رسید.

بیش از 3 هزار شکایت شامل جرایم انتخاباتی می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد