بی‌اعتمادی-مردم-و-آگاهان-سیاسی-نسبت-به-انتخابات

شماری از شهروندان کشور و آگاهان سیاسی به این باور اند که تعداد زیادی از مردم در پروسه انتخابات اشتراک نمی کنند، زیرا طرح انتخابات پیش‌رو با مشکلات جامعه همخوانی ندارد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: عبدالرحمن وطنوال، آگاه سیاسی به افغان نیوز گفت: سیاست افغانستان در سال‌های اخیر در اختیار افراد بی‌کفایت قرار گرفته که منافع شخصی شان را نسبت به منافع ملی در اولویت قرار می‌دهند.

این آگاه سیاسی افزود: در تمام کشورهای جهان زمانی که یک طرح ایجاد و عملی میگردد، طراحان تمام مشکلات جامعه را بررسی می‌کنند اما در افغانستان طرح‌ها بدون کدام سنجش روی دست گرفته می‌شود که نمونه بارز آن استفاده از شناسنامه در انتخابات پیش‌رو است.

به گفته‌ی وطنوال، افغان‌ها باید بدون در نظرداشت قوم، مذهب و زبان در کنار هم ایستاد شوند و برای آبادانی افغانستان تلاش کنند، زیرا کسانی هستند که از فقر و غریبی مردم سوء استفاده نموده و شناسنامه های شان را در بدل پول ناچیز خریداری می‌کنند.

از سوی هم، حامد سلطانی سفیر صلح جوانان افغانستان به افغان نیوز گفت: کمیسیون انتخابات و حکومت با سرنوشت مردم بازی می‌کنند، یک روز استیکرها را روی شناسنامه اصلی و روز دیگر روی کپی نصب می‌کند که باعث سردرگمی مردم شده است.

سفیر صلح جوانان افغانستان بیان داشت: حکومت و کمیسیون در تصمیم خود واحد نیستند و هر روز تصمیم‌های متفاوتی در رابطه به انتخابات اخذ می‌کنند.

سلطانی از حکومت می‌خواهد که بیشتر از این اعتماد مردم را نسبت به انتخابات از بین نبرد و در تلاش اعتماد سازی شهروندان کشور به پروسه انتخابات باشد.

او افزود: اگر شناسنامه برقی قبل از انتخابات توزیع می‌شد، مشکلات نسبتا کمتر می بود و از تقلب نیز جلوگیری صورت می گرفت.

از سوی هم، محمد قاسیم یکی از باشندگان ناحیه ششم کابل می‌گوید:" من ثبت نام کردم تا در انتخابات اشتراک کنم و از حقوق طبیعی خود استفاده کرده و برای کاندیدای مورد نظر خود رای دهم، اما تهدیدات امنیتی باعث شده که نسبت به انتخابات دل سرد شوم.

وی میگوید: ۸۰ سال سن دارم و ۶۰ سال می شود که به این خاک خدمت کرده ام و تا زنده ام از حقوق خود دفاع میکنم و در پروسه‌های ملی مانند انتخابات نیز اشتراک خواهم کرد. محمد قاسیم نصب استیکر بر روی شناسنامه را یک اقدام بسیار خوب می‌داند و می‌گوید که تمام افراد توسط  شناسنامه شناخته می‌شوند.

نجیبه حسنزاده یکی از باشندگان ناحیه سیزدهم کابل می‌گوید: در انتخابات‌های گذشته تقلب به حد گسترده وجود داشت، که همین مسئله سبب بی اعتمادی مردم نسبت به این پروسه شده است. او افزود: مردم انتظار دارد که با برگزاری انتخابات امنیت تامین گردد اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال 1393 وضعیت امنیتی خراب شده است.

خانم نجیبه بیان می‌کند: دشمنان مردم افغانستان با حملات انتحاری و انفجاری بر مراکز ثبت نام رای دهندگان در کشور و بخصوص در ناحیه سیزدهم کابل نشان دادند که می‌خواهند حضور مردم در انتخابات را کم رنگ کنند، اما موفق نمی‌شوند و مردم به گونه پر رنگ اشتراک خواهند کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات پروسه ثبت نام را با نصب استیکر روی شناسنامه‌های شهروندان کشور از تاریخ 25 حمل شروع کرد که این روند با انتقادات زیاد مواجه گردید.

بی‌اعتمادی مردم و آگاهان سیاسی نسبت به انتخابات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد