تا-یک-هفته-دیگر-نتایج-انتخابات-ریاست-جمهموری-اعلام-خواهد-شد

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی از پایان رسیدگی به شکایات استثنایی و اعتراضات استینافی انتخابات ریاست جمهوری خبر داده و می‌گویند که پس از تفتیش و بازشماری آرای مشکوک، غیر بایومتریکی و خارج از وقت، تا یک هفته‌ای دیگر نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز: هزره بیان شینواری، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی امروز( چهار شنبه، 15 دلو) در نشست خبری گفت که این کمیسیون با وجود همه چالش‌ها و کاستی‌های که در انتخابات ریاست جمهوری 1398 وجود داشت، توانست کارهای خویش را زودتر از زمان موعد قانونی آن به پایان برساند.

به گفته خانم شینواری کمیسیون شکایات انتخاباتی مطابق قانون، طرزالعمل‌ها و لوایح انتخاباتی، موفق گردید که ماموریت خود را با حفط استقلال و بی طرفی کامل، شکایات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری را ثتب و رسیدگی کند. به گفته او بیش از 6 هزار و 200 شکایات و اعتراض استنیافی پس از ثبت در دفتر مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

خانم شینواری گفت که اعتراض استینافی که به آن رسیدگی شده است، مربوط به 29 ولایت بوده و 5 ولایت از جمله پروان، میدان وردک، جوزجان، بادغیس و تخار هیچ اعتراض استینافی درج نگردیده است.

رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد آرای مشکوک که مجموع آن 137 هزارو 630 رای در 3 هزار و 97 محل رای گیری می‌شود گفت که 10 درصد از آرای مشکوک که شامل 907 محل رای گیری می‌شود، به تفتیش ویژه( معلومات بایومتریک، ژورنال و رزلت شیت کاغذی) رفته است.

به گفته خانم شینواری در صورت که از محلات تفتیش شده 309 محل، 65 درصد آن معیارهای لازم( معلومات بایومتریک و ثبت ژورنال و رزلت شیت کاغذی) را داشته باشد، به تمامی 137 هزارو 630 رای مشکوک اعتبار داده می‌شود و در صورت که از محلات تفتیش شده، 35 درصد آن معیارهای لازم را تکمیل نکرده باشد، تمامی محلات مربوط به 137 هزار و 630 رای به تفتیش ویژه می‌رود.

او افزود: «از مجموع 2 هزارو 423 محل تحت عنوان شکایات استثنایی( آرای غیر بایومتریک) در مورد 298 محل چنین فیصله شده است که تمامی این محلات به بازشماری مجدد برود و در صورت که معیارهای لازم بازشماری، ثبت بایومتریک، معیارهای قابل اعتبار هردو کمیسیون را تکمیل کرده باشند، اعتبار داده می‌شود و به هر میزانی که میعاری لازم را نداشته باشد، باطل می‌شود».

خانم شینواری از جریمه نقدی دو تن از کارمندان کمیسیون انتخابات ولایت پنجشیر خبر داده و گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی مطابق حکم جز 35 و جز 18 ماده 98 قانون انتخابات، رییس امور انتخاباتی و لایت پنچشیر را تعدیلا مکلف به پرداخت 10 هزار افغانی و مدیر اداری آن را به مبلغ 5 هزار افغانی جریمه نقدی نموده است.

او گفت که کمیسیون مرکزی شکایات انتخاباتی با توجه به شکایت صورت گرفته و ملاحظه اوراق و اسناد مدرج دوسیه، بنابر حکم فقره 5 ماده 91 قانون انتخابات و ماده 30 طرزالعمل رسیدگی به اعتراضات و شکایات انتخاباتی در مورد چهار محل رای دهی در ولایت فاریاب تصمیم به ابطال آرای آن گرفته است.

رییس کمیسیون شکایات انتخابات در اخیر افزود که مطابق ماده هشتاد و هفتم قانون انتخابات، کمیسیون مستقل انتخابات مکلف است، بعد از آن که شمارش آرا تکمیل و کلیه شکایات در ارتباط به رای دهی و شمارش آرا توسط کمیسیون شکایات مورد رسیدگی قرار گرفت، نتایج نهایی انتخابات را اعلام و نشر نماید.

تا یک هفته دیگر نتایج انتخابات ریاست جمهموری اعلام خواهد شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد