تاکید-دانش-بر-قطع-روابط-طالبان-با-گروه‌های-تروریستی

معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که حکومت افغانستان برای نشان دادن حسن نیت در راستای گفت‌وگوهای صلح، تا کنون اقدامات لازم را انجام داده و طالبان نیز باید تعهدات خود را انجام دهند.

به گزارش افغان نیوز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور، روز (یک‌شنبه، ۲۵ جوزا) در یک کنفرانس ویدیویی با استیفانو پونتیکورو، نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان، گفت که دولت افغانستان از میزبانی همه کشورهای دوست برای گفت‌وگوهای صلح استقبال می‌کند، اما کشور میزبان مذاکرات باید بی‌طرفی مطلق را حفظ کرده و از ظرفیت، تجربیات و تسهیلات لازم برخوردار باشد.

در این کنفرانس، دو طرف در مورد اقدامات حکومت افغانستان برای پیشبرد روند صلح، زمان و مکان آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، روند رهایی زندانیان، نگرانی‌های مردم افغانستان «به‌ویژه جامعه هزاره» در مورد صلح با طالبان و مبارزه با کرونا، گفت‌وگو کرده‌اند.

دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای به نقل از آقای دانش گفته است که حکومت افغانستان برای نشان دادن حسن نیت در راستای گفت‌وگوهای صلح، تا کنون اقدامات لازم را انجام داده است.

به گفته‌ی او، گروه طالبان نیز باید در مورد قطع رابطه‌ی‌شان با گروه‌های تروریستی و آتش‌بس یا کاهش خشونت علیه غیرنظامیان و شهروندان افغانستان تعهدات خود را انجام دهد.

معاون دوم ریاست‌جمهوری افزوده است که روند رهایی زندانیان طالبان سرعت می‌یابد، اما در برخی موارد مشکلات تخنیکی و موانع حقوقی و امنیتی باعث کندی این روند شده است. به گفته‌ی او، دولت افغانستان مطابق قوانین و منافع ملی خود اقدام کرده و برای ایجاد فضای اعتماد بیشتر تلاش می‌کند.

در همین حال، نماینده‌ی غیرنظامی ناتو در افغانستان گفته است که سازمان ناتو و کشورهای عضو این سازمان متعهد هستند تا ختم موفقانه‌ی روند صلح در افغانستان، در کنار دولت و مردم این کشور باقی بمانند.

او همچنان گفته است که کشورهای عضو سازمان ناتو از ارزش‌های مدنی و دست‌آوردهای مشترک افغانستان و جامعه بین‌المللی دفاع می‌کنند.

معاون دوم ریاست‌جمهوری در حالی به بی‌طرفی کشور میزبان مذاکرات صلح تأکید کرده است که براساس برخی گزارش‌ها، احتمال دارد که دور مذاکرات بین‌الافغانی در هفته‌های آینده در قطر برگزار شود. زمان دقیق برگزاری مذاکرات مشخص نشده است.

این درحالی است که عبدالطیف پدرام، رهبر کنگره ملی افغانستان، روز یکشنبه( 25، جوزا ) طی یک کنفرانس خبری در کابل خطاب به عبدالله و غنی گفت: آنهایی که به صورت آشکار برای مردم دروغ گفتند و ضمن سوگند وفاداری، قانون اساسی را نیز نقض کردند، اکنون حق نمایندگی از مردم را ندارند.

تاکید دانش بر قطع روابط طالبان با گروه‌های تروریستی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد