تجارت-فرامرزی-افغانستان-گسترش-میابد

مسئولان نمایندگی اتاق تجارت بین المللی در کابل می‌گویند؛ مجلس نمایندگان افغانستان حدود دو ماه قبل موافقت‌نامه تسهیل تجارت جهانی را در ۳ فصل و ۲۴ ماده، تصویب کرد و ریاست جمهوری نیز این موافقت نامه را توشیح نموده که اکنون این موافقت نامه نافذ است باید به اجرا گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز؛ قدیر بهمن رئیس عامل نمایندگی اتاق تجارت بین المللی در افغانستان امروز (یکشنبه 8 حوت) در یک برنامه خبری گفت؛ این موافقتنامه با دو ثلث اعضای سازمان تجات جهانی سال گذشته میلادی تصویب شده و هدف آن سرعت بخشیدن به تجارت فرامرزی کشورها میباشد.

بهمن افزود؛ بر اساس این موافقتنامه، صادرات و واردات کشورهای عضو سازمان، وقت کمتر، هزینه کمتر و مراحل اداری گمرکی کمتر را دارا خواهد بود. او بیان داشت؛  تنفیذ این موافقتنامه برای رشد صادرات کشور مهم است و بر اساس پیشبینی ها، صادرات کوچک و متوسط تا 80 درصد افزایش می یابد.

آقای بهمن تاکید کرد، هدف عمده این موافقتنامه از بین بردن چالش های گمرکی، از بین بردن بازرسی‌های غیر ضروری، تسهیلات گمرکی، مقررات عام فهم و ایجاد شفافیت در توسعه روابط تجاری کشورهای عضو می‌باشد.

به گفته وی، با عملی شدن این موافقتنامه، سالانه 730 میلیارد دالر سود مجموعی تجاری کشورهای عضو(اکثراٌ در کشورهای توسعه نیافته عضو این سازمان) پیش بینی شده و 20 هزار شغل اکثراً در کشورهای توسعه نیافته همانند افغانستان ایجاد خواهد شد.

اتاق تجارت بین المللی از حکومت افغانستان خواست که اقدامات عملی را به منظور استفاده از مزایای این موافقتنامه روی دست گیرد و جهت رشد اقتصاد پویا در کشور به سکتور خصوص نقش بارز دهد.

از سوی هم، قربان حقجو معین تجارتی وزارت تجارت و صنایع گفت که افغانستان این موافقتنامه را به گونه مرحله ای از سال 2018 عملی می کند و تا آن زمان برای تطبیق مواد این موافقتنامه اصلاحات لازم را در سیستم تجارتی خود به ویژه در گمرکات ایجاد می کند.

آقای حقجو افزود که بر اساس این موافقتنامه سیستم های گمرکی باید کمپیوتری شود، سیستم جوازدهی باید از بین برده شود، فیس های گمرکی کم شده و اخذ مالیات در گمرکات از بین برده می شود.

به گفته وی، آمادگی افغانستان برای تطبیق این موافقتنامه زمانبر است و حد اقل تا 2020میلادی آهسته آهسته شرایط تطبیق این موافقتنامه فراهم می شود. حقجو افزود؛ بر اساس یک سروی بانک جهانی، حدود 350 میلیارد دالر سالانه هزینه بدون مورد بر تجارت در کشورهای آسیایی گذاشته می‌شود.

نمایندگی اتاق تجارت بین المللی چندی قبل در کابل افتتاح شد که مرکز این اتاق در شهر پارس فرانسه قرار دارد.

تجارت فرامرزی افغانستان گسترش میابد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد