رشد-درصدی-اقتصاد-افغانستان-در-سال-جاری

سهراب بهمن سخنگوی وزارت اقتصاد می‌گوید؛ افغانستان در سال جاری ۲ درصد رشد اقتصادی داشته است و قرار است تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۵ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز؛ سهراب بهمن سخنگوی وزارت اقتصاد امروز (شنبه 21 حوت) در نشست خبری  گفت؛ افغانستان در سال جاری 2 درصد رشد اقتصادی داشته است .

او عمده ترین دلیل این رشد را  همکاری سکتور خصوصی با سکتور دولتی، همکاری اقتصادی منطقوی، ایجاد راه آهن بین افغانستان و کشور چین و ایجاد ارتباط تجاری با کشور های همسایه عنوان کرد.

آقای بهمن با بیان این که افغانستان در گذشته از نظر واردات و صادرات تنها به یک کشور متکی بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته این  محدودیت به صفر رسیده  وافغانستان در حال حاضر با اکثر کشور های منطقه از جمله ایران ، ازبکستان و جمهوری خلق چین معادلات تجاری و اقتصادی برقرار کرده است.

سخنگوی وزارت اقتصاد گفت؛ تولید زعفران در سال جاری 71 درصد افزایش یافته است و این رقم نشان میدهد که رشد اقتصادی رو به بهبود است.

آقای بهمن افزود؛ وزارت اقتصاد یک دیتابس (بانک اطلاعاتی) معین ایجاد میکند که این دیتابس از همه اموال وارداتی و صادراتی نظارت خواهد کرد.

بهمن افزود؛ به اساس برنامه های که وزارت اقتصاد روی دست گرفته است این وزارت در سال آینده یعنی سال 1396 عاری از فساد خواهد بود و هیچ گونه فساد اداری در این نهاد دولتی رخ نخواهد داد.

به گفته سخنگویی وزارت اقتصاد؛ در حال حاضر 12 درصد از کارمندان وزارت اقتصاد تحت برنامه سی بی ار قرار گرفته اند.

این مقام وزارت اقتصاد گفت؛ باید تمام ادارات دولتی تلاش کنند تا افغانستان در مرحله خود کفایی رسیده و کسری بلانس تجاری تا حد مطلوبی کاهش یابد

در حال حاضر گسر بلانس تجارتی افغانستان 95 درصد است.

 

رشد 2 درصدی اقتصاد افغانستان در سال جاری

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد