تجزیه-اقوام-غیر-پشتون،-طرح-ارگ-است

حزب کنگره‌ ملی افغانستان، طرح تقسیم اقوام از سوی اداره ملی احصاییه و معلومات را دستور ارگ دانسته و می‌گوید که دفاع از هویت اقوام نسبت به پروسه صلح اولویت دارد.

به گزارش افغان نیوز: عبدالطیف پدارم، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان، امروز( سه‌شنبه، 26 حوت) در یک نشست خبری گفت که اداره ملی احصاییه و معلومات، وزارت سرحدات اقوام و قبایل به دستور ارگ ریاست جمهوری نام محلات جغرافیایی کشور را عنوان قوم داده و در سیستم شناسنامه برقی درج کرده است. 

آقای پدارم افزود که اقوام کشور در قانون اساسی تعریف شده و زیر مجموعه‌های قومی نباید به دلایل سیاسی به نام قوم جدید درج سیتسم شناسنامه برقی شود. 

او تاکید کرد که برای کوچی‌ها در مجلس نمایندگان ده کرسی امتیازی به نام قوم مستقل در نظر گرفته شده؛ اما در شناسنامه برقی به نام پشتون ثبت می‌شود.

رهبر کنگره ملی تقسیم بندی اقوام کشور را به گروه‌های قومی کوچک خلاف مبانی علمی و جامعه شناسی دانسته و گفت که این تقسیم بندی پایه‌‌های علمی و نظری ندارد و تنها به منظور پاکسازی قومی صورت گرفته است.

آقای پدارم از شهروندان کشور خواستار حفظ هویت‌شان شده و هشدار داد، در صورت که دولت مسئله قوم سازی را به گونه جدی و در سطح ملی حل نکند، تظاهرات و حرکت‌های دادخواهی را به راه می‌اندازد. 

همچنان به باور او؛ تامین دموکراسی و حقوق شهروندی بدون گذار از نظام متمرکز کنونی به جمهوریت فدرال ناممکن است.

به گفته آقای پدارم؛ حزب کنگره ملی خواستار جمهوریت است، اما نه جمهوریت کنونی که حقوق شهروندی در آن معنا ندارد و برای تامین حقوق شهروندی باید نظام تغییر کند. او تاکید کرد که تغییر نظام از جمهوریت متمرکز به نظام فدرال می تواند از تجزیه افغانستان جلوگیری نماید.

 با اینکه چهارده قوم به صورت رسمی در قانون اساسی افغانستان درج است؛ اما به تازگی اداره ملی احصاییه و معلومات با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نظر به تصمیم دادگاه عالی، اسامی اقوام بیشتری می‌تواند درج شناسنامه‌های الکترونیک شود.

همزمان، این اداره فهرستی از اسامی شاخه‌های مختلف اقوام غیر پشتون را که به عنوان قومیت، امکان انتخاب شان در فرم شناسنامه ایجاد شده، منتشر کرده است.

این در حالی است که به باور بسیاری از آگاهان، تجزیه مردم افغانستان بر اساس قومیت یکی از طرح‌های شوم استعمار انگلیس می باشد که صد سال پیش از امروز برای دوام استعمار خود روی دست گرفته بود.

تجزیه اقوام غیر پشتون، طرح ارگ است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد