تحمیل-هویت-قومی-پذیرفتنی-نیست

سید مهدی انوری، رییس حزب حرکت اسلامی افغانستان می گوید؛ باوجود که ده ها قوم بزرگ و کوچک در کشور زندگی می کنند، اما در قانون اساسی تنها نام ۱۴ قوم ثبت شده است، این امر پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: سید مهدی انوری، رئیس حزب حرکت اسلامی افغانستان روز یک شنبه( ۳۰ ثور) طی یک برنامه خبری در کابل گفت: تحمیل هویت یک یا چند قوم بر سایر اقوام قابل قبول نیست و تمام اقوام افغانستان باید با هویت شان شناسنامه اخذ کنند.

آقای انوری گفت: همه مردم افغانستان برابر و برادر اند، این خاک خانه مشترک همه بوده و حذف هویت یک قوم، اوج تعصب و تبعیض را نشان میدهد.

وی تاکید داشت که در قانون اساسی کشور تنها از هویت 14 قوم سخن گفته شده و سایر اقوام مانند سادات، بیات، قرلق و بلوچ باید بنام یکی از این اقوام شناسنامه اخذ کنند. درحالیکه درج سایر اقوام در شناسنامه برقی نه تنها باعث افزایش مشکلات در کشور نمی گردد بلکه اخوت و همدلی را میان مردم افغانستان بیشتر می کند.

انوری در رابطه به انتخابات گفت: با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی هر روز وضعیت امنیتی کشور خراب و تعداد زیادی از مردم قربانی توطئه های پنهان میگردد.

به گفته انوری: کسانی هستند که نمیخواهند در سال جاری انتخابات برگزار شود و تلاش می کنند تا مردم را از اشتراک در این پروسه منصرف کنند.

رئیس حزب حرکت گفت: حکومت تا هنوز نتوانسته امنیت را تامین کند، بنا براین در شرایط کنونی برگزاری انتخابات بسیار مشکل و مشروعیت لازم را نخواهد داشت.

تحمیل هویت قومی پذیرفتنی نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد