تدویر-۲۸-جرگه-قومی-به-منظور-حل-منازعات-در-ولایات

وزارت امور سرحدات و قبایل کشور می‌گوید که در سال جاری ۲۸ جرگه قومی را به منظور حل منازعات سیاسی، قومی و محلی و چندین ورکشاب دیگر را برای جلب همکاری‌های مردم از نظام و پروسه صلح در ولایت‌های مختلف راه اندازی کرده است.

به گزارش افغان نیوز: محب‌الله صمیم، وزیر امور سرحدات و قبایل کشور، امروز( چهار شنبه، ۲۲ دلو) در برنامه حسابدهی دولت به ملت گفت که شوراهای قومی به حیث پل ارتباط میان مردم و دولت در راستای حل و فصل منازعات قومی و محلی عمل می‌کنند و در حال حاضر۴۶۰ شورای قومی در وزارت سرحدات و قبایل ثبت می‌باشد.

آقای صمیم تاکید کرد که به همکاری شوراهای قومی در سال مالی ۱۳۹۹ نزدیک به ۵۷ منازعه قومی در ولایت لغمان، ۱۰۳ منازعه در ولایت ننگرهار، ۲۷ منازعه در ولایت های بلخ، فاریاب، جوزجان وسمنگان، ۷ منازعه درولایت های پکتیا ولوگر و۱۲ منازعه در در ولایت های کندهار، بامیان وغزنی، حل و فصل شده است.

وزیر امور سرحدات و قبایل بر روابط این وزارت با مردم تاکید کرده و گفت که در سال مالی ۱۳۹۹ با وجود محدودیت هایی‌ ویروس کرونا، از ۱۳ هزار بزرگ قوم، شخصیت‌های با نفوذ، جوانان و فعالان مدنی، در مهمانخانه‌های این وزارت پذیرایی کرده است.

به گفته آقای صمیم، میزان تخریبات دریای آمو که سرحد میان افغانستان و کشورهای تاجیکستان، ازبیکستان و ترکمنستان را تشکیل می دهد، ثبت شده واین وزارت به خاطر تحکیمات سواحل این دریا طرحی را با اداره تنظیم امور آب وسایر ادارات مربوط شریک کرده است.

او از برنامه‌های اصلاحی در سال آینده یاد کرده و گفت که در این وزارت "متاسفانه" مسئله و ترکیب جندر رعایت نشده و قرار است در سال ۱۴۰۰ خورشیدی برنامه اصلاح جندر نیز روی دست گرفته شود.

این درحالی است که وزارت امور سرحدات و قبایل در زمان امان‌الله خان در چوکات ریاست مستقل برای حل تنش‌های قومی، سیاسی و میان گروهی کارش را آغاز کرد و در زمان جمهوریت داوود خان به وزارت ارتقا یافت.

تدویر ۲۸ جرگه قومی به منظور حل منازعات در ولایات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد