ترامپ-اقدام-اخیر-طالبان-منجر-به-صلح-و-برقرار-آتش‌بس-می-شود

رییس جمهور ترامپ در مورد رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان گفته است که این اقدام گروه طالبان سبب برقراری آتش‌بس و پیشرفت‌های «خوبی» در مورد صلح می‌شود.

به گزارش افغان نیوز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا، دیشب (چهارشنبه، ۳۰ عقرب) در تویتی با استقبال از رهایی «کوین کینگ» امریکایی و «تیموتی ویکس» استرالیایی، نوشت که مبادله رهایی این افراد با طالبان سبب برقراری آتش‌بس و پیشرفت‌های «خوبی» در مورد صلح در افغانستان می‌شود.

این دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان در سال ۱۳۹۵ از شهر کابل توسط جنگ‌جویان گروه طالبان ربوده شدند. از آن زمان تا کنون تلاش‌های زیادی برای این دو استاد صورت گرفته، اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده است.

گروه طالبان این افراد را دو روز پیش (سه‌شنبه، ۲۸ عقرب) در پی اعلام رهایی انس حقانی، حافظ عبدالرشید و حاجی مالی خان، از اعضای مهم شبکه‌ی حقانی توسط رییس‌جمهور اشرف غنی، در ولسوالی نوبهار ولایت زابل به نیروهای امریکایی در افغانستان سپرد.

انس حقانی، فرزند جلال الدین حقانی، بنیان‌گذار شبکه حقانی و برادر ناتنی سراج‌الدین حقانی، رهبر کنونی این شبکه می‌باشد که همراه حافظ رشید در ماه میزان سال ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیت ملی دستگیر شده بودند.

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور حین اعلام رهایی این افراد گفته بود که حکوت افغانستان در مشوره با شرکای بین‌المللی و به‌خصوص ایالات متحده‌ی امریکا میکانیزمی را در پیش گرفته است که رهایی این سه عضو مهم شبکه حقانی «صفوف دشمن» را تقویت و حملات‌شان را تشدید نکند.

آقای غنی افزوده بود: «تدابیر مشترک بین ما چنان است که این تصمیم دشوار، اما قابل درک بتواند هم قوت ما را به نمایش بگذارد و هم نیت صلح‌خواهی ما را.»

به گفته‌ی او، این موضوع برای اعتمادسازی آغاز مذاکرات رودرروی صلح افغانستان نیاز جدی بوده است.

ترامپ: اقدام اخیر طالبان منجر به صلح و برقرار آتش‌بس می شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد