تروریزم-خوب-و-بد-وجود-ندارد

سفیر افغانستان در ایران گفت که حدود ۲۰ گروه تروریستی در کشور فعال هستند که تمام آنها از بیرون حمایت می شوند و هیچ تفاوتی میان آنها دیده نمی شود.

به گزارش افغان نیوز: نصیر احمد نور، سفیر افغانستان در ایران، به رسانه ها گفته است که کشورهای همسایه و منطقه در بر خورد با گروه های تروریستی نباید تفکیک قایل شوند.

آقای نور با انتقاد از برخی کشورهای منطقه و همسایه در مبارزه علیه گروه های تروریستی می گوید:«تروریزم خوب و بد وجود ندارد» و این کشورها با درک خطر مشترک این گروه ها عملاً در تعامل با دولت افغانستان، در مبارزه علیه گروه های تروریستی سهیم شوند.

وى خاطر نشان نمود که امنیت، ثبات و همچنان توسعه در افغانستان نه تنها برای کشور، بلکه برای کشورهای مربوطه، همسایگان و منطقه خیلی مهم است

او تأکید می کند که همه کشورها درک کرده اند که اهداف گروه هایی که هر روز در افغانستان مصروف انفجار، انتحار، آدم کشی و ویرانی هستند، به این کشور خلاصه نمی شود، بلکه آنها اهدافی فراتر از افغانستان و علیه همسایگان ما دارند؛ بر این اساس این کشورها با درک این خطر مشترک عملاً در تعامل با دولت افغانستان در مبارزه با این گروه ها سهیم شوند.

سفیر افغانستان در ایران خاطر نشان ساخت، سهم گیری کشورهای همسایه و منطقه در مبارزه علیه گروه های تروریستی، هزینه ها را برای آن ها خیلی کم می سازد، اما اگر کسی تماشاچی باشد، طبیعی است که اهداف این گروه ها به افغانستان خلاصه نمی شود و امنیت و ثبات همسایگان افغانستان، جزء اهداف گروه های تروریستی است.

وی گفت، کشورهای منطقه با خطرهای جدی گروه های تروریستی علیه امنیت و ثبات خود واقف هستند و این را می دانند که بهترین جا و کم هزینه ترین راه برای مهار این گروه ها ایستادن در کنار دولت و نیروهای امنیتی افغانستان است.

آقای نور علاوه نمود، بر این اساس هر کشور با توجه به نفوذ خود و روابطی که در سطح بین المللی دارد، باید کوشش کند که جلو پناه دادن به گروه های تروریستی و آموزش، تجهیز و اعزام شان به افغانستان گرفته شود و این کوتاه ترین راه برای برقراری امنیت، صلح و ثبات در افغانستان و منطقه است.

این دیپلمات افغان درعین حال در مورد فعالیت های گروه های مختلف تروریستی در کشور، به خصوص گروه های طالبان و داعش تأکید کرد وگفت: «گروه های تروریستی که در افغانستان فعال هستند، چه از نقطه نظر خاستگاه ایديولوژیک و چه فعالیت ها و عملیات های تروریستی که انجام می دهند و اهدافی که دنبال می کنند، هیچ تفاوتی با هم ندارند.

وی با اشاره به این که بحث سوریه و عراق و گروه های تروریستی فعال در این کشورها جدا است، تأکید کرد، همان گروه های بیرونی که قبلاً یا فعلاً زیر چتر طالبان فعالیت می کردند، برخی از همان گروه امروز نام داعش را به خود گرفتند؛

 بر این اساس بیشتر اعضای این گروه ها، عناصری هستند که قبلاً طالب بوده و فقط پرچم شان تغییر کرده، ولی در ماهیت شان تغییری دیده نمی شود.

این دیپلمات بلندپایه افغانستان خاطر نشان کرده است که عامل اساسی در وجود این گروه ها و ادامه فعالیت شان، عامل بیرونی است و تا زمانی که آن عامل به قوت خود باقی باشد، شاهد ادامه فعالیت این گروه ها خواهیم بود، چه این که با نام های موجود ادامه بدهند و چه نام دیگری داشته باشند.

وی همچنان تأکید کرد که دوستان افغانستان و هر کشوری که می خواهد در این مبارزه مشترک سهیم شود، باید این کار را در چارچوب روابط دولت با دولت انجام بدهد، در غیر آن تفکیک تروریستان به این و آن، خود تشویق کننده آنهاست.

تروریزم خوب و بد وجود ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد