ترکمنستان-آماده-صادرات-بیشتر-انرژی-به-افغانستان-است

رئیس جمهورترکمنستان در جریان افتتاح خط آهن آقینه-ترکمنستان بیان داشت که در سال های گذشته میزان صادرات برق کشورش به افغانستان بیشتر شده و این کشور آماده است این رقم را افزایش دهد.

به گزارش افغان خبر: قربانقلی بردی محمدوف رئیس ئجمهور ترکمنستان روز گذشته  بیان داشت که یکی از طرح های بزرگ تمدید پایپ لاین گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند می باشد که موسوم به تاپی است و امور ساختمان آن آغاز شده که برای منطقه مهم می باشد.

رئیس جمهور ترکمنستان اضافه کرد که اجرای این طرح برای تامین گاز بسیاری ولایات افغانستان و اشتغال زایی کمک خواهد کرد و با ترانزیت آن درآمد زیادی به خزانه دولت افغانستان وارد خواهد داشت.

قربان قلی بردی محمدوف گفت که در چند سال گذشته حجم صادرات برق ترکمنستان به افغانستان چندین برابر افزایش داشته است و این ظرفیت ها را بیشتر خواهیم ساخت.

وی افزود که اکنون تجار افغانستان صادرات محصولات مختلف بخصوص صادرات سنگ مرمر افغانستان را تحت بررسی دارد.

وی در اخیر سخنانش ابراز امیدواری کرد که انرژی حمل و نقل، ارتباطات، تجارت، صنایع و مسایل ساختمانی، بیشتر از پیش میان دو کشور افزایش یابد.

در این مراسم، مدال عالی دولتی غازی وزیرمحمد اکبر خان به پاس همکاری های ارزشمند قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان میان دو کشور، از سوی رئیس جمهور غنی به وی تفویض گردید.

در مقابل رئیس جمهوری ترکمنستان، ضمن تشکری از رئیس جمهورغنی و مردم افغانستان گفت: این مدال را به عنوان احترام به مردم ترکمنستان تلقی می کنم.

این در حالی است که مردم شهر کابل پایتخت در در یک شبانه روز 12 ساعت بیشتر برق ندارد و کمبود انرژی بسیاری مردم را در فصل سرما با مشکل مواجه ساخته است.

چندی پیش مجلس نمایندگان نیز از این ناحیه شکایت کرده و تاکید کردند که باید حکومت در این زمینه جدی عمل نماید.

ترکمنستان آماده صادرات بیشتر انرژی به افغانستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد