ترک‌تباران-کشور-خواستار-نظام-غیر-متمرکز-شدند

شورای همبستگی ترک‌های افغانستان از تبعیض سیاسی‌ در دولت انتقاد کرده و می‌گویند که راه حل بحران کنونی، نظام غیر متمرکز و انتخاباتی است.

به گزارش افغان نیوز: مارشال دوستم، رهبر حزب جنبش ملی افغانستان، امروز( یک‌شنبه، ۲۹ حمل) در پیامی به مناسبت تجلیل از روز همبستگی ترک‌های افغانستان که در وزارت اطلاعات و فرهنگ دایر شده بود، گفت: راه حل بحران کنونی کشور نظام غیر متمرکز اما انتخاباتی است. 

آقای دستم با اشاره به تاریخ گذشته افغانستان گفت که احمدشاه ابدالی با درک واقعیت‌های اجتماعی و تکثر قومی افغانستان نظام غیر متمرکز را ایجاد کرد و به حاکمان محلی احتیار اداره امور را سپرده بود. آقای دوستم این رویکرد احمدشاه ابدالی را رمز گسترش و بقای حکومت او در تاریخ کشور می‌داند. 

رهبر حزب جنبش ملی افغانستان، نشست ترکیه را سر نوشت ساز برای کشور دانسته و تاکید کرد که رهبران سیاسی و سران حکومت باید با روحیه  همدیگر پذیری و طرح واحد در این نشست شرکت نمایند. 

عظیم الله خنجانی، رییس شورای ترک‌های افغانستان در این مراسم گفت که دست کم ۶ میلیون ترک‌تبار در ولایت‌های مختلف کشور زندگی دارند؛ اما از حقوق سیاسی و اجتماعی خود محروم اند و به تازگی هویت آنان درج شناسنامه برقی شده است. 

آقای خنجانی افزود که فرهنگ و زبان ترک‌تباران کشور به حاشیه رانده شده و دولت بر اساس قانون اساسی مکلف است که در راستای رشد فرهنگ و زبان این مردم اقدام جدی نماید. 

او تاکید کرد که ترک‌های کشور مشارکت سیاسی ندارد و خود را در نظام و ساختار دولت نمی‌بیند. 

محمد یعقوب احمدزی، معین وزارت سرحدات و قبایل در این مراسم گفت که باید از نظام کنونی حمایت شود و رهبرانی که خلاف نظام سخن می‌زنند، طرحی برای بهبود وضعیت ندارند. 

ضیاالحق مبلغ، عضو شورای ترک‌های افغانستان گفت: "کسانی‌که در قدرت و دولت سهم ندارند، نظام کنونی را قبول ندارند و کسانی که در قدرت شریک هستند، نظام کنونی را بهترین نظام می‌دانند". 

آقای مبلغ افزود که نظام آینده باید بر اساس عدالت اجتماعی ایجاد شود که در آن تمامی شهروندان کشور به حقوق اجتماعی خود دست یابند. 

بااین‌حال، مارشال دوستم در حالی از نظام غیر متمرکز سخن می‌گوید که قرار است سرنوشت صلح و آینده کشور در نشست ترکیه روشن شود. 

گفته‌های وجود دارد که در این نشست روی چگونی نظام آینده نیز تصمیم گرفته می‌شود.

ترک‌تباران کشور خواستار نظام غیر متمرکز شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد