تعین-سرحدات-افغانستان-به-معنی-دشمنی-با-کشورها-نیست

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان میگوید که پاکستان باید به این درایت سیاسی رسیده باشد که وقتی افغانستان خط فرضی دیورند را پیش میکشد به معنی دشمنی با این کشور نیست.

به گزارش افغان خبر: حامد کرزی در نشست مطبوعاتی" مرکز تحقیق و مطالعات افغانستان نوین" امروز شنبه (4قوس) گفت که خط فرضی دیورند در زمان عبدالرحمن حاکم وقت افغانستان از سوی هند بریتانوی تحمیل شده است که در آن زمان کشوری بنام پاکستان تشکیل نشده است.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان میگوید" بعد از بوجود آمدن پاکستان؛ افغانستان خط فرضی دیورند باطل اعلام کرد و قرار داد این خط فرضی را فسخ نمود."

آقای کرزی گفت که کشور پاکستان همسایه افغانستان است و مردم این کشور برادران مردم افغانستان است به همین خاطر مردم افغانستان از برادرانش توقع دارد تا در زمینه خط فرضی دیورند همکاری کنند.

کرزی از کشورهای همسایه خواست که روابط نیک و متقابل با افغانستان ایجاد کنند تا با همکاری یکدیگر بتوانند به پیشرفت و ترقی دست یابند.

رئیس جمهور پیشین تحقیق و تعین سرحدات آبی و خشکه را گام نیک بسوی افغانستان میداند و میگوید مردم باید از این حقوق مسلم شان آگاه شوند و استفاده نمایند.

آقای کرزی سرحدات آبی آفغانستان را یکی از بزرگترین منابع تمویل افغانستان در آینده خواند و گفت با ایجاد بندهای آبی افغانستان دیگر نیاز به برق وارداتی ندارد.

کرزی میگوید که همسایه‌های افغانستان در روند تعین سرحدات افغانستان با این کشور همکار باشد تا این افغانستان بتواند با همکاری این کشورها در مقابل قاچاقچیان و مخالفان ایستاده‌گی نماید.

کرزی بر این باور است که " اگر سرحدات افغانستان با کشورهای همسایه مشخص باشد تمام کشورها از امنیت بالای برخوردار خواهد بود."

رئیس جمهور پیشین کشور از حفر چاه‌های عمیق در کابل و ولایات کشور ابراز نگرانی میکند و میگوید حفر چاهای عمیق آبهای سطحی زمین را به عمق 60 متری رسانده است. وی بر این باور است که نبود بارندگی در زمستان‌های اخیر باعث شده که آبهای زیر زمینی و منابع آب دریاها افغانستان کاهش یابد.

این در حالیست که مردم کابل بر این باور است که" کابل بی زر باشد و بی برف نه".

تعین سرحدات افغانستان به معنی دشمنی با کشورها نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد