تلاش-برای-تعامل-با-طالبان-به-بن‌بست-رسیده-است

نماینده افغانستان در جنوا می‌گوید که در ۱۰ ماه گذشته، جامعه جهانی از هر روش ممکن برای تعامل با امارت اسلامی استفاد کرد اما؛ این تلاش‌ها به بن بست رسیده است.

به گزاش افغان نیوز، نصیر احمد اندیشه، نماینده افغانستان در جنوا روز چهار شنبه( 25 جوزا) در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته است که در ۱۰ ماه گذشته، جامعه جهانی از هر روش ممکن برای تعامل با طالبان استفاده کرد اما؛ به گفته‌ او، به نظر می‌رسد که این تلاش به بن‌بستی پر از وعده‌های شکسته‌شده و ناامیدی‌های عمیق تبدیل شده است.

اندیشه گفته است که این طالبان هرگونه حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان افغانستان را با فرمان‌های پی‌هم حذف کرده است.

نماینده‌ افغانستان در جنوا گفته است که هم اکنون در افغانستان، زنان نمی‌توانند در عرصه سیاسی اشتراک کنند و در حکومت نماینده‌ای ندارند و آنان در زندگی عمومی نامرئی شده‌اند.

او افزوده است که با از سرگیری درگیری‌ها در چندین بخش از کشور، گزارش‌های وحشتناکی از نقض حقوق بشر، از جمله قتل‌های فراقانونی، شکنجه، آوارگی، محرومیت از دسترسی به امکانات پزشکی و کشتن مجروحان جنگی منتشر شده است.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم در نشست شورای حقوق بشر گفته است که نگران اطلاعات دریافتی در مورد موارد ادعایی نقض حقوق بشر و تجاوز علیه غیر نظامیان در ولایت‌های شمالی از پنجشیر است.

خانم باشله افزوده است که ادعاهای جدی مبنی بر اینکه غیرنظامیان در معرض نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه از جمله بازداشت‌های خودسرانه، قتل‌های فراقانونی و شکنجه قرار گرفته‌اند. به گفته‌ی او، این ادعاها مستلزم تأیید است.

او تصریح کرده است که ممنوعیت آموزش دختران ادامه دارد و از ماه مارچ، چندین فرمان دیگر نیز به تصویب رسیده که بر حقوق زنان و دختران تأثیر گذاشته است.

باشله تاکید کرده است که هیچ فرصتی برای زنان برای مشارکت در زندگی عمومی و سیاسی وجود ندارد و آزادی حرکت آنها به شدت محدود شده است.

پیش از این مقام‌های امارت اسلامی از جمله ذبیح‌الله مجاهد هر گونه گزارش‌ها را در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان رد کرده و آن را مغرضانه خوانده بود.

این در حالی است که به تازگی نماینده دایمی هند در سازمان ملل متحد نیز از وضعیت زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

تلاش برای تعامل با طالبان به بن‌بست رسیده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد