تلاش-روسیه،-چین-و-امریکا-برای-آغاز-گفتگوهای-بین-الافغانی

کشورهای چین، روسیه و امریکا می گویند: ما توافق نموده ایم که گفتگوهای بین الافغانی میان طالبان، حکومت افغانستان و دیگر افغان ها هرچه زودتر برگزار شود.

به گزارش افغان نیوز: در نشست سه‌جانبه‌ی این کشورها که روز جمعه (۲۱ سرطان) در چین برگزار شده بود، آنها ابراز امیدواری کرده اند که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی منجر به شکل‌گیری چارچوب صلح به‌شمول برنامه‌ی فراگیر برای آینده‌ی سیاسی قابل قبول برای تمام افغان‌ها شود.

نمایندگان این کشورها گفته اند که ما به آغاز هر چه زودتر گفتگوهای بین الافغانی میان طالبان، حکومت افغانستان و دیگر افغان ها توافق نمودیم تا قابل قبول برای تمام  افغان ها باشد.

 زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان شب گذشته (جمعه، ۲۱ سرطان) در رشته تویتی گفته است: "ما به آغاز هرچه زودتر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بین طالبان، حکومت افغانستان و دیگر افغان‌ها توافق نمودیم که این گفت‌وگوها به‌زودترین زمان ممکن منجر به شکل‌گیری چارچوب صلح به‌شمولبرنامه‌ی فراگیر برای آینده‌ی سیاسی شود تا قابل قبول برای تمام افغان‌ها باشد."

در این نشست سه‌جانبه که پاکستان نیز در بخشی از آن شرکت داشته، همچنان بر ضرورت کاهش سطح خشونت در زمان کنونی و برقراری یک آتش‌بس همه‌جانبه و دایمی همزمان با مذاکرات بین‌الافغانی توافق شده است.

خلیل‌زاد گفته است: "ما توافق نمودیم که توسعه خواهیم یافت و از شرکای بیشتر بین‌المللی خواهیم خواست تا همزمان با آغاز مذاکرات با ما بپیوندند. بسیار مثبت." گفتنی است که به تاریخ ۱۶ و ۱۷ سرطان نیز نشست دوروزه‌ی بین‌الافغانی صلح افغانستان میان هیأتی از افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد.

همزمان با پایان این نشست دوروزه، خلیل‌زاد به تاریخ ۱۸ سرطان پس از دیدار با هیأت گفت‌وگوکننده‌ی طالبان در هفتمین دور مذاکرات صلح افغانستان، به چین رفت.

آقای خلیل‌زاد گفته بود که از چین برای مشوره و گزارش‌دهی در مورد روند صلح افغانستان به واشنگتن برخواهد گشت.

تلاش روسیه، چین و امریکا برای آغاز گفتگوهای بین الافغانی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد